Toyota RAV4: Toyota RAV4 til nye høyder - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Toyota RAV4 til nye høyder
LANSERING: Den er en størrelse større, støyer mindre, er et par nivåer mer praktisk og så blir den trolig den første Toyota som aksepteres i Holmenkollåsen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Når Toyota nå lanserer nye RAV4 mener de at bilen ikke kan sammenlignes med Suzuki Grand Vitara – nei ”den må vurderes mot en BMW X3”. RAV’en skal fortsatt bli Norges mest solgte SUV – og ”bilen skal bli like vanlig i hytte-Norge som solcellepanel, furumøbler, parabolantenne og innedo”.

Toyota RAV4 er ur-SUVen som i år kan feire ti års jubileum. Det skjer med en splitter ny modell – 14,5 cm lengre og mer viktig - bagasjeplassen er økt med 25 prosent. For landets 14.200 eiere av RAV4, er samstemte om en ting: Bilen er veldig bra – den har lavest verditap – men bagasjeplassen er ussel.

Nå kommer argumentet for å skifte til den nye modellen. Mer plass til bagasje og en løsning for å legge ned bakseteryggen som rett og slett er genial. Den er så enkel at selv bestefar greier det ved aller første forsøk. Løft en liten spak på siden av setet, og vips gjøres bilen om fra fem-seter til to-seter. Bare nye Honda Civic har en like praktisk løsning.

 

Mindre støy – mer komfort
RAV4 er SUV bygget med personbil i tankene. Det betyr god komfort på god vei. Kanskje er den ikke verdens beste bil i ulendt lende, og den er heller ikke bilen som vil vinne Dakar Rally. Men når man skal opp de bratte bakkene på vinetrføre, er bilen strålende.

Nå er permanent firehjulstrekk erstattet med et elektronisk variabelt system. Kjører du på rett asfaltvei med sola i ryggen og uten utfordringer, er det bare drift på forhjulene. Blir bakken bratt og snøen dyp, blir det maksimal firehjulstrekk med fordelingen 55/45. Og vil du selv overta styringen og ikke la elektronikken bestemme, kan du dra i en knapp og selv bestemme fordelingen.

Bilen har lavere støynivå (særlig med dieselmotor), og komforten er av en klasse som gjør at bilen mest kan sammenlignes med en stasjonsvogn og ikke en SUV.

 

100.000 dyrere siden sist
De 10.000 som i dag eier en RAV4 som er fra to til fem år gammel, har betalt rundt 300.000 kroner for bilen. For det var da Toyota Norge solgte bilene til Kr 299.900 at salget tok av. Men når de i dag vurderer å bytte i ny bil, vil de oppleve at bilen er blitt 100.000 kroner dyrere.

På den annen side kan de juble over at RAV’en de har kjørt knapt nok har tapt seg i verdi. Nye RAV4 har startpris på kr 354.600, men åtte av ti vil velge diesel som starter på kr 373.900. Og i følge Toyota Norge velger en kunde av RAV4 som regel ekstrautstyr på fra 50.000 til 100.000 kroner.

- Det er mye penger blant folk, konstaterer adm. direktør Tor I. Berge i Toyota Norge.

 

Akseptert selv blant de fine
Det er ingen som helst tvil om at RAV4 også i fortsettelsen skal bli Norges suverent mest solgte SUV. I år skal 2500 personer sette seg bak rattet i den nye RAV’en (og det skal selges 300 av den utgående modellen med rabatt på opp til kr 32.000).

Og det ledelsen i Toyota liker mest av alt, er at ”nye RAV4 er den første Toyota som er akseptert i Holmenkollåsen”, som direktør Berge uttrykker det. Han mener at ingen ”skammer seg over å ha bilen på tunet ved siden av en flott BMW”.

Kanskje er det grunnen til at Toyota ikke ser noen grunn til å sammenligne den nye RAV4 med Suzuki Grand Vitara (som er mye billigere) – men mener at det er mer rettferdig å sammenligne med BMW X3. Dem om det.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: