Taktrekket bak endres og erstattes med en lakkert stålplate. Denne presses opp ved at den blir poppnaglet til bilen. Det er dårlig tilpasning og en finish som skiller seg fra den man finner på bilen for øvrig.

Terje Monsen kjøpte VW Touran varebil med tanke på at bilen om noen år skulle omklassifiseres til personbil. Han nekter å godta at bilen skal endres slik importøren foreskriver.

Godtar ikke endringene på Touran

Eiere av Volkswagen Touran varebil motsetter seg at deres bil må endres etter at importøren gjorde en feil ved ombygging til varebil. Bilorganisasjonene har saken og importøren søker å få til en dialog.

Publisert Sist oppdatert

Problemene ser ikke ut til ha noen ende når det gjelder VW Touran varebil. I forbindelse med at 3500 biler må bygges om (se vår tidligere omtale), mener kunder at ”endringen forringer bilen de har kjøpt”.

”Mindre attraktiv”
Terje Monsen er en av eierne som misliker av hans Touran varebil nå må endres:

- Jeg kjøpte bilen med plan om å bruke den som varebil noen år, for så å omklassifisere den til personbil, sier han. Bilen jeg så hos forhandleren hadde personbilinnredning, og det var det jeg likte.

- Jeg har sett hvordan bilen blir etter endring. Det elegante innvendige taket bak blir erstattet med en simpel blekkplate samt en pålimt list. Det er meget dårlig tilpasning og finish, og det er festet med popnagler. Ønsket jeg en bil med varebilinnredning, kunne jeg valgt en Caddy eller en annen varebil.

Verdiforringelse og tap
- Endringen vil føre til større verditap særlig etter omklassifisering til stasjonsvogn. Innbytteprisen på en bil med pent stofftak i hele bilen og en bil med stoff og en blikkplate bak, ville være betydelig.

- Importøren har gjort en feil. De har forledet forhandlere til å vise kunder og solgt biler som ikke er godkjent som varebil. Nå er det kundene som straffes

- Kan kreve prisavslag
Norges Automobilforbund har fått henvendelse fra bileiere som misliker at deres Touran varebil må endres. Norges mest erfarne biljurist, advokat Andre Fimreite i NAF bekrefter at de nå vil se på saken.

Om deler av bilen etter ombygging blir betydelig styggere og annerledes enn den var da den ble presentert for kunden, er i følge advokat Fimreite situasjonen denne:

- Jeg tror neppe man ville fått domstolene med på at det er juridisk grunnlag for heving av kjøpet. Da måtte man i hvert fall ha sannsynliggjort at den innredningen bilen hadde ved kjøpet, var en forutsetning for at kjøpet i det hele tatt kom i stand.

- At bilen ikke vil bli i henhold til det man kjøpte og følgelig ikke i kontraktsmessig stand, kan det etter min mening ikke være særlig tvil om. Det vil da bli en skjønnsmessig vurdering hvor stort prisavslaget skal være, sier Fimreite.

- Jeg ville også jeg ha reagert på dette, sier direktør Rune Gaustad i KNA. Umiddelbart ser det ut til at kunden kan ha krav på en eller annen form for kompensasjon, dersom ombyggingen forringer bilens verdi.

- Vi skal finne en løsning
- Vi er de første til å beklage det som er skjedd, sier informasjonsdirektør Paul Hegna. Bilene ble innredet feil og det innrømmer vi. Etter avtale med myndighetene skal bilene innen et år endres slik at de tilfredsstiller kravene til varebil.

- Vi vet at våre forhandlere har fått noen få henvendelser og ber derfor om å få litt mer tid til å se på saken og vurdere løsninger.

- Vi samarbeider gjerne med bilorganisasjonene om å finne en løsning som tilfredsstiller kundene. Men vi må også ta hensyn til kravene fra myndighetene om at bilene må bygges om slik at de tilfredsstiller reglene for varebiler.

FAKTA:

- Harald A Møller AS leverte i fjor ca 3.500 Volkswagen Touran varebil som ved kontroll viste seg ikke å klare kravene til ”statskassa”.

- Bare deler av den endringen som var forutsetningen for at bilen ble typegodkjent som varebil, ble utført. Det ble satt opp skillevegg samt lagt nytt gulv, men deler av innvendig tak helt bak i varerommet ble ikke endret.

- Dermed manglet det 1 cm for å tilfredsstille høyde-kravene (minimum 90 cm).

- Importøren vedgikk at det var skjedd en feil i forbindelse med ombyggingen. De tilbød å endre bilene gratis for kundene innen 12 måneder.

- Myndighetene godkjente denne løsningen og ga ingen annen reaksjon.

- Det er produsert et ombyggingssett som forhandlere skal bruke når bilene skal endres. Foreløpig er bare ca 200 biler ombygget.

Powered by Labrador CMS