Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon

Alfa 159 Sportwagon:
Estetikernes stasjonsvogn

Alfa Romeo 159 sedan er allerede i salg i Norge, men nå kommer modellvarianten mange venter på

Publisert Sist oppdatert

Som sin forgjenger, 156 Sportwagon er nykommeren 159 Sportwagon fra Alfa Romeo en nydelig skapning med mer fokus på stil enn bagasjeplass. Men med 445 liters bagasjevolum (målt etter VDA-norm) og bakseteplass for voksne er nye Sportwagon klart mer praktisk.

Når hovedkonkurrentene er Audi A4 og BMW 3-serie, med hhv. 442 og 460 liters bagasjevolum, kan man ikke bruke lastekapasiteten som argument mot Alfa Romeo.

Større
Som i sedanversjonen av 159 er det mer storbilfølelse bak rattet, og særlig i baksetet, enn det 156 kunne by på. Fjæringen og støydempingen er på et nivå som selv ikke-alfister kan leve godt med. Styringen er fortsatt ekstra direkte i forhold til konkurrentene.

Vi fikk prøve de to toppmodellene av Sportwagon, 3,2-liters V6 bensinmotor med 260 hk og 2,4-liters R5 dieselmotor med 200 hk. V6-motoren er som ventet svært frisk og responsiv, og kommer med Q4 firehjulsdrift som standard.

Motoren er absolutt morsomst på høye turtall, det er jo som forventet i en Alfa, men den drar godt fra lave turtall også. Dieselmotoren med sine maks 400 Nm dreiemoment har masse krefter, og kan omvende en og annen dieselhater.

Sjeldne fugler
I Norge blir nok disse versjonene sjeldne fugler, det er nok 1.9 JTS og 1.9 JTD som skal stå for salget her. Den minste dieselmotoren fås med 120 eller 150 hester, mens bensinmotoren har 160 hester. Går man ett hakk opp finnes en 2,2-liters bensinmotor med 185 hester, men de ekstra kreftene skal ifølge rapporter ikke være særlig merkbare.

Prisene for 159 Sportwagon er ikke klare, men man kan regne med et påslag på cirka 15.000-20.000 kroner i forhold til sedan. Lansering er planlagt i juni. Mer om våre inntrykk får du servert i bladet BIL.

Powered by Labrador CMS