Audi A4 Cabriolet: Nygrillet og sterk

Nå er også A4 Cabriolet utstyrt med den nye Audi-grillen, og fire av seks motorer er nye i cabrio-sammenheng. Dessuten er nykommeren stillere, takket være nytt tak.

Publisert Sist oppdatert

Audi A4 Cabriolet

Først publisert i BIL 1 - 2006.

Bilens form og fasong er uforandret, det er på fronten og i maskinavdelingen vi finner nyhetene, samt at hjuloppheng/fjæring har fått en liten oppstrammer. Ettersom den horisontale skulderlinjen er som før, har bilen fortsatt et snev av badekar-syndromet, altså at bilen ikke gir noe visuelt løft bakover. At også bakparten har fått en “ansiktsløfting er vanskeligere å se, men baklyktene har faktisk fått ny design. Ettersom konstruksjonen er uendret, er vridningsstivheten den samme som i forrige modell, og det er heller ingen forskjell i stivhet mellom A4 og toppmodellen S4 selv om sistnevnte er hele 315 kilo tyngre enn A4 1.8T.

Av motorprogrammets seks valg er det bare minstemann (1.8T) og V-åtteren i S4 som er brukt i Audi-cabrio tidligere. På grunn av avgiftssystemet blir nok 1.8T bestselgeren her på berget. Alle de andre motorene er større og sterkere, og det betyr til dels mye dyrere. Av de nye motorene, to bensin- og to diesel-fyrte, er det trolig den turboladede 2.0 FSI med 200 hk som vil vekke mest interesse, med sin imponerende akselerasjon og relativt lave forbruk. Denne motoren erstatter 2,4-literen med 170 hk. De to minste motorene kan ikke kombineres med quattro.

Dieselmotor i en cabriolet er fortsatt uvant for mange, men kombinasjonen solid dreiemoment og beskjeden tørst gjør selvtennerne interessante også i toppløs sammenheng. Sammenlign for eksempel 3.0 TDI med 4,2-literen i S4: TDI-motoren har 40 Newtonmeter høyere dreiemoment, men drivstoffkostnadene kan halveres ved at forbruket er tilnærmet 40 prosent lavere samtidig som literprisen på drivstoffet er ca ti prosent lavere.

Hjulopphenget takler sugende kurver i friskt tempo på en overbevisende måte, men jo tyngre motorvarianter det sitter under panseret på våre prøvebiler, desto mer markert er understyringen. Styringen er overraskende lite kontant, du må jobbe litt med rattet når svingene kommer tett, men så er da heller ikke A4 Cabrio noen sportsbil.

Interiøret oser av topp materialkvalitet og tillitvekkende finish. Dekor i børstet aluminium er standard. Audi har lagt ned litt videreutvikling også i stoff-taket, som du kan få i fire ulike farger. Som ekstrautstyr (standard i S4) kan du nemlig få taket i en spesielt lyddempet variant hvor det er brukt tyngre og tykkere materialer. Fabrikkens ingeniører påstår at dette taket gir tilnærmet samme lyddemping som det faste metalltaket, noe vi ikke uten videre vil underskrive på etter å ha kjørt gjennom diverse tunneler under vårt første møte med bilen.

Men en ting er sikkert; det er ikke bare selve bilen som har blitt raskere, også kalesjen går fortere enn før. Nøyaktig 21 sekunder bruker den elektrohydrauliske mekanismen på å åpne taket, 23 sekunder for å lukke det, begge deler et sekunds tid mindre enn på forgjengeren – og taket kan betjenes i fart opp til 30 km/t.

I løpet av første kvartal av det nye året får de første norske kundene sine biler levert, sannsynligvis i løpet av mars – akkurat i tide til at vårsola frister til å kjøre toppløst.

Kort om bilen:

Lengde: 457,3 cm. Bredde: 177,7 cm. Høyde: 139,1 cm. Akselavstand: 265,0 cm. Sporvidde f/b: 152,2/151,8 cm. Bagasjeromvolum: 246/315 liter. (VDA). Tankvolum: 70 liter.
Data basert på manuell gearkasse.

Powered by Labrador CMS