BMW 320d stasjonsvogn:
Lasterom med kjøreegenskaper

BMW 3-serie stasjonsvogn kombinerer kjøreegenskaper med praktisk nytteverdi. Dette er bilen for statusbevisste med lastebehov.

Publisert Sist oppdatert
BMW 320d stv

Først publisert i BIL 1 - 2006.

Med den firesylindrede dieselmotoren under panseret er stasjonsvognen 33.000 kroner dyrere enn sedanen, men du får merverdi for pengene i form av høyere bruksverdi. Bakrommet er forholdsvis rommelig og meget praktisk, spesielt hvis du legger 2500 kroner på disken for å få med “bagasjeromspakken som inneholder gulvnett, oppbevaringsrom med skillevegger under gulvet, vanntett sammenleggbar boks (for våte gummistøvler eller balkongblomster fra gartneriet) og vendbart bagasjeromsgulv med beskyttelsesmatte på den ene siden.

Når det gjelder plass kan 3-serien naturlig nok ikke matche de noe større stasjonsvognene som for eksempel Passat, som rommer 140 liter mer enn 3-serien. Volvo V50, derimot, svelger 40 liter mindre enn sin tyske statuskonkurrent. Tillatt nyttelast på 465 kg ligger midt på treet, og betyr i praksis at det er “lov å ta med 165 kg bagasje hvis bilen ellers er fylt opp med fem personer med normalvekt.

Det er lettvint å laste bilen, en ting er at sideveggene i bagasjerommet er tilnærmet rette slik at det er lett å utnytte plassen, dessuten er innlastingshøyden ganske human – du trenger bare å løfte gjenstandene 59 cm fra bakken. Bakluken er stor og bred, og skal du bare legge småting inn i bagasjerommet kan du åpne bare bakvinduet i stedet for hele bakluken. BMWfabrikken kjenner sitt publikum så godt at de gjerne understreker det faktum at det er plass til tre golfbager.

Kjøreegenskapene er en av 3-seriens meget sterke kort – vanligvis – med meget presis styring og nydelig balanse mellom komfort og sportslige egenskaper. Vår prøvekjøringsbil sto imidlertid på gummi som ikke slo positivt ut med tanke på kjøreegenskapene, nemlig “run
flat sommerdekk av typen Pirelli Euforia, med dimensjon 225/45 R17. De sporet kraftig på normalt slitt asfalt. Det var så ubehagelig at vi måtte sjekke om det var alt for lite luft i hjulene. Etter en sving innom bensinstasjonen hvor vi økte lufttrykket en smule, ble det bedre, men bare litt. Standard-dimensjon er 205/55 R 16, et førstevalg vi vil anbefale for de som prioriterer komfort og retningsstabilitet.

Den meget fleksible motoren er koblet sammen med en sekstrinns automatkasse med steptronic. Trekkevne og fraspark er mer imponerende enn støynivået, for motorlyden er merkbart høyere her enn i for eksempel den bensindrevne 325i. Med automatkasse drikker motoren én desiliter mer pr mil enn med manuell, det vil si at du ligger på 0,59 liter/mil ved blandet kjøring når du gjør sjaltejobben selv.

Standardprisen for 320 dT er 422.000 kroner. De største ekstrapostene på vår prøvebil er automatgearet (21.000 kroner), panorama-soltak i glass (15.900), sportsseter foran (6800), navigasjonssystem (26.100), CD-veksler og hifi-lydpakke (17.700) samt Comfort-pakke (17.000) som bl.a. inneholder parkeringssensor bak, regnsensor, cruise control og automatisk klimaanlegg.

Kort om bilen:
Pris, basis:
kr. 422.000,-
Pris, prøvekjørt: kr. 587.670,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1995 ccm. 120 kW (163 hk) v/4000 o/min. 340 Nm v/2000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 452 x 182 x 142 cm. Akselavstand: 276 cm. Egenvekt m/fører: 1595 kg. Tillatt totalvekt: 2060 kg.
Dekk: 225/45 R17.
Bagasjerom: 460-1385 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 8,8 sek
Toppfart: 218 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,69 l/mil
CO2-utslipp: 184 g/km

Powered by Labrador CMS