BMW 316i: Bestselgeren i år

Etter at 3-serien nå leveres med 1,6-liters motor, blir dette bestselgeren for den norske BMW-importøren i år.

Publisert Sist oppdatert

BMW 316i

Først publisert i BIL 2/3 - 2006.

Norske bilavgifter favoriserer små motorer med lite muskler, og derfor har den nye 3-serie så langt ikke klart å hevde seg helt i toppen av salgsstatistikken. Med 2,0-liters volum (318i) og 129 hester som minste alternativ maktet ikke BMW 3-serie å løfte seg høyere enn til 25. plass blant de mest solgte nye bilene her i landet i fjor. Den ble rett og slett hakket for dyr til å ha appell til massene.

Etter at den norske importøren overbeviste fabrikken om at en mindre motor ville få fart på salget, ble den samme 1,6-literen som finnes i BMW 116i løftet på plass i 3-serien. Dermed sank prisen på billigste versjon i 3-serien med ca 30.000 kroner, nok til at dette blir bestselgeren hos BMW Norge i år – selv om denne minste motoren bare leveres i sedan. 1,6-literen er en rekkefirer med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder – ikke akkurat noen muskelbunt, men med flere hester enn de nærmeste naturlige konkurrentenes tilsvarende motor. Akselerasjonen fra null til hundre er grei nok, og vi klokker den inn på 0,8 sekunder lenger tid enn med 116i, på grunn av 3-seriens større vekt.

Motoren er kombinert med en behagelig og presis sekstrinns manuell kasse hvor sjettegearet gir akseptabel fleksibilitet ved norske motorveihastigheter. Når sjettegearet betyr at turtallet ligger på 2200 omdr./minutt ved 90 km/t er dette “greit nok”, men når du skal mane hestene til innsats ved forbikjøring og lignende, må du geare ned for å oppnå raskere respons. Kjøreegenskapene ellers er nøyaktig like overbevisende som med større motor under panseret, og det er vanskelig å finne andre biler i klassen som har like presis styring som 3-serien. Elektronisk stablitetskontroll, ESP, er standardutstyr, så kombinasjonen bakhjulstrekk og vinterføre er ingen stor utfordring.

Etter sigende er det bare i Norge, Portugal og Hellas at 316i står på programmet, noe som tilsier et så vidt lite volum at fabrikken vil være raske med å stoppe produksjonen hvis salget ikke slår til. Basisprisen smyger seg akkurat under 300.000 kroner. Vår prøvebil har en prislapp på 316.000 kroner etter at metallic-lakk og oppgraderte lettmetallfelger er inkludert og merkelappen Advantage er hengt på. Sistnevnte innebærer skinnratt med multifunksjonstaster samt tåkelys – vel verdt pengene.

Kort om bilen:
Pris: kr. 299.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1596 ccm. 85 kW (115 hk) v/6000 o/min. 150 Nm v/4300 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 452 x 182 x 142 cm. Akselavstand: 276 cm. Egenvekt m/fører: 1415 kg. Tillatt totalvekt: 1860 kg.
Dekk: 205/55 R16.
Bagasjerom: 460 liter (VDA).
Tankvolum: 63 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 11,6 sek
Toppfart: 206 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,77 l/mil
CO2-utslipp: 184 g/km
Konkurrenter: Audi A4, VW Passat, Volvo S40.

Powered by Labrador CMS