-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Tata med livsstil-konsept
Indiske Tata hiver seg på den samme livsstil-bølgen som vi ser tendenser til over det hele nå. Og de gjør det selvsikkert og vellykket med sin Cliffrider.
Selv om Tata fremdeles ikke er noen stor eksportør, har de vært trofaste utstillere i Genève i minst ti år. Først var det småbiler, i stor grad designet i Torino. Etter hvert har de økt i størrelse og ytelse, og det er åpenbart at de skygger bransjen tett, klare til å lansere det markedet vil ha når de bestemmer seg for å sette i gang.
Og det kan bli en seriøs virksomhet. Tata-gruppen er blant verdens store, 215.000 ansatte og inntekter på 18 milliarder dollar tilsvarer nesten tre prosent av nasjonens brutto nasjonal produkt. Ratan Tata, styreformann for gruppen, er blant mye annet rådgiver både for sin egen regjering og for den britiske og sør-afrikanske. Innflytelsesrik, med andre ord.
Bilhistorie
Tata Motors er en forholdsvis beskjeden del av det hele, med 22.000 ansatte og inntekter på 4,7 milliarder siste forretningsår. Deres første bil rullet ut i 1954, siden det er det produsert flere enn 3 millioner. Indias største bilfabrikk har vist klar ekspansjonslyst den siste tiden. I 2004 kjøpte de Daewoo Commercial i Korea, landets nest største lastebilfabrikk, og i fjor kjøpte de seg inn i en stor spansk bussprodusent.
Årets iøynefaller på Tata-standen var døpt Cliffrider Concept. De som syntes de hadde sett den før var nok de som var i Genève i fjor også, men de tok allikevel feil. I fjor viste Tata et Crossover konsept, og årets var helt tydelig basert på den, men den var tatt enda et par skritt.
Crossoveren var en høy off-road-preget sedan med massive linjer. Årets hadde akkurat den samme dynamiske profilen, men det hadde skjedd ting bak. Nå var det et bygget en pickup avdeling der hvor bagasjerommet hadde være.
Velvoksen
Massiv bil er det, over 5 meter lang og med en akselavstand på 3,15 meter. Bredden er på 190 og høyden på 180 cm. Men den ser ikke så tung ut, kanskje fordi designerne har klart å skjule B-stolpen så effektivt at hele siden av bilen får et typisk coupé-preg. Bakdørene er for øvrig hengslet i bakkant, og – siden vi er inne på lukking, det er også muligheter for et sleidelokk som skjuler det som befinner seg på planet, hvis det ikke er for høyt.
Multi purpose, multi terrain sier Tata om bilen sin. Men spør dem om hvem som egentlig har designet den, og de blir ganske så tause. Men siden de åpent forteller om alle produksjonene, at de er tegnet av IDEA i Torino, får vi bare gå ut fra at denne er tegnet av andre. Hvis Tata selv har fått en designavdeling som kan produsere såpass, tyder det bra for denne produsenten. Og det er enda et argument for at resten av bilindustrien må begynne å følge nøye med.