Daihatsu Terios

Den nye Terios skal stå i spissen for en ny Daihatsu-offensiv. I forhold til i fjor skal de gange volumet med tre i år. Terios skal stå for halvparten.

Publisert Sist oppdatert

Daihatsu Terios

Først publisert i BIL 7 - 2006.

Greit nok, vi snakker ikke de store volumene. Vi snakker opp fra ca. 333 til 1000 biler i år, og muligheter for det dobbelte av det om et par år. Og vi snakker om at den nye Terios kanskje skal kunne selge 500 eksemplarer i år.

Det skulle ikke forundre meg om det gikk ganske greit. For den nye lille firehjulsdrevne bilen med helt åpenbare terreng-egenskaper er forholdsvis lekker, den har et meget vellykket interiør, og den gjør en rekke oppgaver meget kompetent. Stiv bakaksel kan selvfølgelig være et handicap i enkelte situasjoner, men komfortavdelingen var meget akseptabel på hullete Hamburgergater. Bilen er også ganske tung, så det sier seg selv at dette ikke er noen aks-bombe. Det er vel heller ingen som kjøper 258 cm akselavstand med tilhørende 1,3 eller 1,5 motor for å få en typisk motorvei-ekspress heller.

Men et nesten totalt fravær av overheng, fulltids 4WD med låsbar senterdiff, bakkeholder, elektronisk stabilitetshjelper og andre finesser gjør at du helt klart kan ta en del snarveier, enten det er via trapper, eller glatt og ulendt terreng, som du ikke kan ta med andre.

Så la oss slå fast at dette er en OBOS-traktor. Velegnet nærmiljø-bil, du sitter høyt og har glimrende oversikt, du føler deg beskyttet inni SUV-skallet og bilen har egenskaper som gjør at man ikke lenger gruer seg til snøen kommer. Det er med andre ord helt naturlig at Daihatsu-folket forteller at det er Suzuki som er målet.

Den nye Terios er en stor bil for Daihatsu som vel egentlig ikke får lov (av sin eier, Toyota) til å bygge større biler enn dette. Denne nye modellen skal bygges blant annet i Venezuela og New Zealand – våre eksemplarer kommer fra Japan – så det dreier seg om et virkelig globalt produkt her. Det dreier seg også om et ganske stort volum, minst 100.000 i året.

Bilen er tilgjengelig her hjemme når du leser dette. Samtidig har importøren lansert en ny utgave av Sirion med firehjulsdrift. Og så kan de av oss som synes moro er gøy, sette oss tilbake og vente på at Copen skal importeres på alvor. Ikke den gokart-utgaven Bil i sin tid hentet i Tyskland og kjørte hjem – en av de bedre turene i bladets historie. Nei, den nye utgaven har en 1,3-liters motor og rattet på venstre side.

Det begynner med andre ord å skje litt av hvert rundt denne japaneren igjen. På høy tid. Etter at merket ble lansert her hjemme i 1980 er det vel bare to år de har solgt i mer enn 1000 eksemplarer. Skal vi tro at dette blir det tredje?

Kort om bilen:

* = m/automatgear, kr 5000 i tillegg.
Lengde: 405,5 cm. Bredde: 169,5 cm. Høyde: 169 cm. Akselavstand: 258 cm. Bakkeklaring: 20 cm. Bagasjeromvolum: 380 liter (VDA). Tankvolum: 50 liter.
Konkurrenter: Honda HR-V, Subaru G3X, Suzuki Ignis Sport.

Powered by Labrador CMS