Mini Cooper: Reinspikka kjøreglede - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Reinspikka kjøreglede
NETTKJØRT: Det fins bare én eneste god grunn til å kjøpe en Mini Cooper S med John Cooper Works GP Kit: Bilen er spekket med kjøreglede.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Sjelden vare
Kompakte mål og et hjul i hvert hjørne er gode utgangspunkt for sportslige kjøreegenskaper. Og det er kjøreegenskaper, kombinert med vellykket design, som har gjort New Mini til en gedigen suksesshistorie.

Mini-modellene kommer snart i ny innpakning, men vi unnlot ikke å benytte sjansen til å kjøre en spesialutgave noen dager. For med John Cooper Works GP Kit blir Mini Cooper S svært sjelden vare. Den begrensede produksjonen (2000 eksemplarer) er allerede stoppet opp.

Heftig
Bilen er lettet med 40 kg gjennom fjerning av bakseter og bruk av lettere materialer på en del områder. Der baksetet normalt sitter, er et ekstra stabstag montert på tvers. En del lydisolerende materialer er også fjernet, først og fremst for å spare vekt, men også for at du skal få større glede av det heftige hvinet fra kompressoren.

Kjøreegenskapene er i retning av en baneracer. Glem komfort, her er det så stivt at du kjenner hver småstein du kjører over. Setene fra Recaro holder deg på plass mens G-kreftene sliter i deg. 218 hk og 245 Nm gir liv til den kompakte bilen. Og så lenge du sitter bak rattet er det vanskelig å unngå å smile.

Komfort? Glem det!
Er du ute etter en komfortabel småbil, så glem denne. Vil du derimot ha sportslige egenskaper på svingete landevei eller bane, er den et godt alternativ. Utstyrslista er omfattende og prislappen omtrent den samme som for en litt påkostet, kjedelig familiebil.

En bil som dette frarådes for uerfaren ungdom, for på våt vei må du kjøre som det ligger et egg mellom skoen din og gasspedalen. Vi tør ikke engang tenke på hvordan den er å kjøre på norske vinterveier. Det kan nok være en fordel å ha en annen, mer ordinære bil før du kjøper en Cooper S i denne utførelsen.

Mer om Mini Cooper S kan du lese i novemberutgaven av BIL hvor vi også er blant de aller første som prøvekjører neste generasjon Cooper S. Bladet er på plass hos abonnenter 8. november og i løssalg uken etter.

FAKTA Mini Cooper S with John Cooper Works GP kit (Amper):

PRIS: Kr 435.000

MOTOR:
4-sylindret rekkemotor med kompressor. 1598 ccm. 160 kW (218 hk) v/7100 o/min. 250 Nm v/4600 o/min.

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 365 x 169 x 142 cm

Akselavstand: 247m

Egenvekt m/fører: 1195 kg

Tillatt totalvekt: 1400 kg

Dekk: 205/40R18

Bagasjerom: 670 liter

Tankvolum: 50 liter

YTELSER:

Aks. 0 - 100 km/t: 6,5 sek

Toppfart: 240 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,86 l/mil

CO2-utslipp: 207 g/km

Konkurrenter: Ford Fiesta ST, VW Polo GTI

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: