Japan nekter Buddy

Til den 22. internasjonale El-bil konferansen, som avholdes i Yokohama, var norske Buddy påmeldt. Nå viser det seg: japanerne ville ikke ha den.

Publisert Sist oppdatert

Helt siden 1969 har det vært arrangert tekniske konferanser om el-, hybrid- og brenselcelle-biler. Nå er den 22. i rekken i ferd med å starte, og der står den norske produsenten, Elbil Norge AS oppført som deltaker.

Selskapet har forberedt en spesiell modell med eksperimentell innmat. Lithium-Ion-batterier driver den, og ekstra styling gjør oppmerksom på at dette er noe spesielt.

Formålet var å plassere bilen i den 3 kilometers demonstrasjonsløypa konferansearrangørene har lagt ut, der delegatene selv skal få prøvekjøre de siste fremskrittene på disse områdene.

Alt har vært klart i mer enn et halvt år, inntil arrangørene få uker før åpningen klarte å få slått fast at biler som skal delta på dette lukkede arrangementet også må ha japanske registreringsskilter. Ambassader og Transportdepartement er trukket inn i saken, men avgjørelsen er klar.

Det vil bli en meget japansk-dominert demonstrasjon av alternative fremdriftsformer. Men man håper at på den 23. EVS-konferansen i USA, vil mulighetene for å vise frem norsk cutting edge teknologi være atskillig bedre.

Powered by Labrador CMS