img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Hydrogen 7-Serie
BMW presenterer ”verdens første hydrogendrevne produksjonsbil” på bilutstillingen i LA. Vi har allerede kjørt den.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Det var på FNs toppmøte om Bærekraftig Utvikling i Johannesburg i 2002 at BMW lovte å utvikle en luksusbil med hydrogendrift som skulle plasserer på markedet, og det snart.

Snart er nå. Produksjonsbil kan selvfølgelig diskuteres, men vi snakker tross alt om hundre biler som produseres på det samme båndet i Dingolfing der den vanlige 7-Serien produseres.  Og vi snakker om en bil som skal brukes av kunder.

Utvalgte kunder riktignok, og på en leasingavtale der vi dessverre ikke kjenner de nøyaktige vilkårene. Men vi antar det er vilkår som for eksempel Arnold Schwarzenegger, California-guvernøren, kan godta.

 

Dyr i drift

Vi kjørte bilen et par hundre kilometer i Berlin. Hele poenget for BMW var antakelig å vise oss at bilen gikk. At den var akkurat som en vanlig bil (bortsett fra et display som også avleste forbruk og tankinnhold for hydrogenet, målt i kilo. Og en knott på rattet som gjorde at vi kunne skifte mellom de to drivstofftypene).

Heldigvis går bilen på bensin også, for på tross av at hydrogentanken er så stor at den reduserer bagasjeromvolumet med ca. 50% (men det er fremdeles plass til to sett golfklubber der bak), begynte måleren å fortelle om hydrogentørke allerede etter 150 km.

Og da vi fylte opp tanken, på en av Berlins kommersielle stasjoner, hvor hydrogenet koster 8 euro pr. kg, endte vi opp med en regning på nesten 50 Euro.

400 kroner for 150 kilometer, det er dyrt, selv i BMWs toppmodell med lang akselavstand.  Spesielt fordi bilen egentlig ikke ga det den antydet heller.

 

Nedtrimmet

V12 motor sto det, men - viste det seg - kraftig trimmet ned. Med hydrogen som drivstoff i den normale forbrenningsmotoren, kommer ikke ytelsen på mer enn 260 hk. Derfor er den trimmet ned slik at den heller ikke i bensinutgaven gir mer. Ellers hadde overgangen mellom hydrogen og bensin (den skifter automatisk når det blir tomt for det ene) blitt for brå.

På den annen side var det en hyggeligere motorlyd, litt hardere og mer bestemt på en måte, når man kjørte den i hydrogenmodus.

Hele poenget for BMW er selvfølgelig å vise at dette går an, men samtidig forteller de at det er mange andre problemer som må løses. Produksjon og distribusjon av drivstoffet, for eksempel.

Fiskale incitamenter som gjør det attraktivt å kjøre en bil som bare slipper ut vann bak. Standarder på for eksempel tankpåfylling.

Men samtidig sier BMW at det er ikke bilindustrien det skal stå på - den er allerede i ferd med å løse sine problemer. Se bare her!

 

Vil gjerne

Selvfølgelig ønsker BMW Norge å få en bil hjem. Men foreløpig finnes det ikke fyll-muligheter. Våre hydrogenstasjoner bruker komprimert gass med 350 eller 700 bars trykk. BMW bruker flytende hydrogen, og da snakker vi kaldere enn 250 kuldegrader!

Mer, både om denne og om VWs nye hydrogenfyrte brenselceller, i neste utgave av BIL.

FLERE DETALJER OG BILDER AV HYDROGEN 7

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: