Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero

Samme bil – bare litt bedre

Evolusjon heter det på fagspråket. Det å forbedre og forfine. Produsere den samme bilen litt mer komplett uten å røre ved det opprinnelige. Det er tilfelle med nye Mitsubishi Pajero. I Norge vil 9 av 10 biler være registrert som varebil.

Publisert Sist oppdatert

Det startet nesten som et eventyr for 25 år siden. Mitsubishi lanserte Pajero og etablerte dermed en helt ny klasse bil. En basic jeep som ikke kostet all verden, en bil for virkelig allsidig bruk. Og den vakte stor naturligvis stor oppsikt. Suksessen førte til kopier og ”alle skulle ha en byjeep.

Nå kommer ”nye Pajero”. Der det opprinnelige er beholdt. Målet har ikke vært å lage en mykere eller lekrere bil. Mitsubishi ville ikke ha en bil Pajero-folket ikke ville kjenne igjen.

For en Pajero skal være firkantet, robust og overlegen. De runde, myke linjene overlater Mitsubishi til ”myk-jeepene der design og form oppfattes av kjøperne som mer viktig enn det å være knalltøff og med overlegne kjøreegenskaper terrenget. Pajero er arbeidshesten som tåler det meste.

Det er faktisk fjerde generasjon Pajero som nå kommer. Det er syv år siden sist bilen ble fornyet og forskjellen merkes kanskje mest på betydelig lavere innvendig støy takket være bedre støymatter og tykkere vinduer.

Dog savner man klart et sjette gir på bilen. I 100 km/t maler bilen og nærmest roper på ”et høyere gir vær så snill”. Men Mitsubishi holder på sin femtrinns gearkasse.

Forbedret komfort

Det man først legger merke til i nye Pajero er at bilen har fått helt ny innredning. Den er mer luksuriøs uten å være overdreven. Det er praktiske knapper og reguleringer og man sitter høyt og godt.

Bilen leveres med et enormt musikanlegg fra Rockford Fosgate. Det skal være noe av det råeste som kan leveres til biler. Systemet er ikke veldig kjent i Europa – men i USA er det blant de mest anerkjente. Det er i bilen 12 høyttalere og 860W.

Best i terrenget

Pajero viser sin styrke i lende. Den skal være bratt og ulendt den hindring bilen ikke kan forsere. Og bak kan man trekke henger på 3,3 tonn – slå den! Ikke rart Pajero er hestefolkets favoritt.

Fordel er det med lite overheng foran og Mitsubishi har valgt å beholde reservehjulet på bakluka. Nå står det lavere og det forbedrer kraftig sikten bakover fra førerplassen.

Det selvbærende karosseriet med integrert ramme er beholdt da det har vist seg overlegen når det gjelder kvalitet og enda bedre er det blitt ved at karosseriet er gjort noe mer vridningsstabilt. Det bedrer kjøreegenskapene ytterligere.

Systemet med ”Super select er beholdt inkludert traction- og stabilitetsprogram. Nå kan også bakre differensial låses og det er en fordel ved helt ekstreme forhold. For at bilen skal ha noe mer komfort på god landevei, er fjæringen blitt noe mykere.

15 prosent mindre støy

Dieselmotoren er en 4-sylindret common-rail som tilfredsstiller Euro 4 kravene. På biler med automatgear vil partikkelfilter være standard. Og det er ventet at automat blir mest solgt.

Det man virkelig merker er at støynivået fra motor og drivsystemer er redusert med 15 prosent. Det er skjedd ved bedre isolering og at frontruta er blitt mye tykkere.

To-seter varebil

Pajero med fem dører (tre dører blir ikke importert til Norge) kan leveres med fem og syv seter – men i Norge blir 9 av 10 solgte varebil med to seter og grønne skilter. Med en prisforskjell på utrolig 327.000 kroner mellom bilen som fem- og toseter, er det kanskje ikke underlig at mange velger varebilen.

Statskassa går rett inn og ut slik at man ikke behøver omfattende ombygging ved senere omklassifisering fra varebil til stasjonsvogn. Bilen kommer i fire utstyrsvarianter.

FAKTA Mitsubishi Pajero 3,2

PRIS: kr. 701.900,- (kr 374.900 som varebil)

MOTOR

4-sylindret rekkemotor. 3200 ccm. 118 kW (160 hk) v/3800 o/min. 381 Nm v/2000 o/min.

MÅL OG VEKT

LxBxH: 438 x 187 x 185 cm

Akselavstand: 254,5 cm

Egenvekt m/fører: 2085 kg

Tillatt totalvekt: 2660 kg

Tilhengervekt: 3300 kg

Dekk: 265/65R17

YTELSER

Aks. 0 - 100 km/t: 12,1 sek.

Toppfart: 177 km/t.

Forbruk blandet kjøring: 0,92 l/mil.

CO2-utslipp: 247 g/km.

Konkurrenter: Toyota Landcruiser, Nissan Pathfinder, Ssangyong Rexton

Powered by Labrador CMS