DKW Junior

Auto Union 1000

Ford Taunus 17M Turnier

Volvo Amazon

1961

Det vil nok ta enda noen år før bilsalget passerer 60.000 merket. En periode fremover nå ser det som om et sted mellom 40 og 50.000 er det normale leiet.

Publisert Sist oppdatert

Hvis det høres kjedelig ut, så var ikke ti-på-topp listen i år særlig spennende heller. Forbausende lik 1960-listen faktisk, bortsett fra at Dauphine og Rekord hadde byttet plass, Moskwich hadde måttet vike plassen for Amazon og DKW jr. var kommet inn.

Det var egentlig utrolig at denne DKW’en ville ende så langt oppe på salgslistene. En ganske liten bil, ikke spesielt billig, og vel den siste nye to-takteren på vårt marked. Den andre promperen, Saab, begynte nå for alvor å se på fire-taktere og resten var øst-europeisk.

Men With og Wessel gjorde en kjempejobb med DKW – de hadde tradisjon for akkurat det. I årene rett før krigen var DKW et av de mestselgende europeiske merkene her hjemme.

Litt gøy med fem Alfaer. Det var sikkert Giulietta-modeller og skyltes nok at Renault-importøren, A/S Autoimport i Hegdehaugsveien i Oslo, også ble importør for Alfa Romeo.

Dette var første gang Milano-fabrikken hadde skikkelig representant i Norge. Lancia, som vi også finner spor av her, ble faktisk solgt fra 1959 av Automobilhuset A/S – en periode hadde vel de flere agenturer enn noen andre importører. Uten at det ble noe av.

Dagens konkurranse – KLIKK HER for å svare

Nå begynner ”japse-tiden å nærme seg. Hvilket japansk merke tror du vi kommer til å møte i 1962:

PMC (eller Prince)

Nissan (eller Datsun) eller

Toyota

1961-salg totalt: 44.327 biler

Ti-på-topp:

Ti-på-bånn:

Alfa Romeo Annet

5

Morris Minibus

4

Cadillac

4

Warzawa

3

Panhard

3

Merceses-Benz 190SL/300SL

2

Lancia

2

Austin Healey

2

Porsche

1

Oldsmobile

1

VW

9465

Ford Anglia

3663

Renault Dauphine

3479

Opel Rekord/Caravan

2739

Volvo 444/445/544/Duett

2032

Skoda

1997

Ford Taunus 17M

1751

Volvo Amazon

1321

Moskwich

1302

Auto Union DKW Jr.

1232

Powered by Labrador CMS