Audi Q7 3.0 TDI:
STOR opplevelse

Audi Q7 er en imponerende bil såvel i størrelse som teknologi. Naturlig nok står prisen i forhold - men opplevelsen er gedigen.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 8/9-2006.

Den store interessen for Audis nye prestisjemodell har gjort at importøren har fått øremerket flere biler enn opprinnelig ment for levering i år. Der betyr at Q7-omsetningen vil beløpe seg til rundt regnet 375 millioner i år, gjennomsnittsprisen ligger nok i nærheten av millionen. Selv om 90 prosent av kundene har valgt TDI-motor, som har en basispris på knapt 850.000 kroner, viser det seg at de fleste bestiller ekstrautstyr for minst 100.000 kroner. For eksempel har 93 prosent av kundene valgt adaptiv luftfjæring (29.640 kroner ekstra), mens 94 prosent har bestilt DVD-basert navigasjonssystem (26.230 kroner). Vår prøvebil gir neppe et representativt bilde av kjøpelysten, men her er det hengt på utstyr for hele 251.000 kroner.

Når du klatrer inn bak rattet får du umiddelbart følelsen av at Q7 virkelig er STOR. Sjekk garasjen før du bestiller bilen, selv Range Rover er 3 cm smalere, det mangler bare 17 mm på to meter – og så kommer speilene i tillegg. Det er vel anvendte penger å bruke 10.000 kroner for å få med akustisk parkeringsassistent både foran og bak. Sikten bakover er i utgangspunktet ikke den beste på grunn av bred C-stolpe og forholdsvis lavt bakvindu, men hvis ingen sitter i baksetet bedres sikten ved at hodestøttene i baksetet kan vippes ned.

Q7 gir en ganske så sportslig kjørefølelse, men å kalle den sportsbil med terrengegenskaper, slik importøren gjør, er å ta i. Midtdifferensialen, av torsentype, fordeler ved vanlig kjøring 60 prosent av motorkraften til bakakselen. At under halvparten av drivkreftene sendes til forhjulene betyr en noe bedre styrefølelse enn når quattrosystemet er satt opp med 50/50-fordeling. Det er ikke mulig å koble ut ESPsystemet helt, men i “offroad”-posisjon, som betyr at karosseriet løftes 25 mm, kan ESP-virkningen reduseres.

Bortsett fra den kompetente firehjulsdriften har Audi tatt konsekvensen av at brorparten av bilens liv tilbringes på asfalt, så den sekstrinns tiptronic-kassen er ikke utstyrt med reduksjonsgear. Mer dynamisk kjøreglede er det derfor å hente ved å velge den avanserte luftfjæring som sørger for å justere høyden avhengig av underlag og kjøremønster. På dårlige kjerreveier velges Lift-posisjon som betyr 240 mm bakkeklaring (60 mm mer enn normalt), men som begrenser farten til 40 km/t. Vi har ikke alltid latt oss imponere av store firehjulstrekkeres retningsstabilitet på landeveien, men Q7 er virkelig på hjemmebane på dette området. Samtidig er styringen både presis og forholdsvis kontant.

Vår prøvebil er utstyrt med syv seter, hvorav de to setene på bakerste rad har meget beskjeden benplass og en takhøyde som ikke er komfortabel for personer over 160 cm. Benplassen kan bedres ved at et sete i rad to kan skyves i lengderetningen, men da blir det tilsvarende trangere i rad to. De to bakerste setene kan enkelt og kjapt felles ned i gulvet og danner et flatt gulv i det nesten 800 liter store bagasjerommet. En ulempe med denne konstruksjonen er at gulvet befinner seg hele 82 cm over bakken, altså et drøyt stykke å løfte tung bagasje – selv om du kan senke bakparten 4,5 cm ved hjelp av en knapp i bagasjerommet når du har valgt adaptiv luftfjæring.

Vi har altså denne gang kjørt dieselversjonen, et drivverk som passer som hånd i hanske til den 2,4 tonn tunge ekvipasjen. Foreløpig er en V-åtter eneste bensinmotor på programmet (snart kommer også 3.6 FSI med 280 hk). Denne 4,2-literen med 350 hk betyr at du må legge ytterligere 385.000 kroner på disken. At 90 prosent av de som har bestilt Q7 her hjemme har valgt TDI-motor, er derfor forståelig, ikke minst med tanke på bilens evner som trekkvogn – V8-motoren har et dreiemoment på “bare 440 Nm, eller 60 Nm mindre enn i dieselmotoren.

Kort om bilen:

Pris basis: kr. 846.700.
Pris prøvekjørt: kr. 1.098.250.
Motor: 6-sylindret V-motor. 2967 ccm. 171 kW (233 hk) v/4000 o/min. 500 Nm v/1750-2750 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 508 x 198 x 177 cm. Akselavstand: 300,2 cm. Egenvekt m/fører: 2400 kg. Tillatt totalvekt: 3120 kg. Dekk: 235/60 R18. Bagasjerom (5-seter): 775 liter (VDA). Tankvolum: 100 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 9,1 sek
Toppfart: 216 km/t
Forbruk blandet kjøring: 1,05 l/mil
CO2-utslipp: 282 g/km

Powered by Labrador CMS