BMW Z4 M Coupé:
En fryd for sansene

Utseendet alene er nok til å tenne den første gnist. Når du setter deg bak rattet og trykker inn startknappen blir det full tenning.

Publisert Sist oppdatert

BMW Z4M Coupé

Først publisert i BIL 8/9-2006.

Du sitter uvanlig langt bak i en Z4 M Coupé, bilen som ble en realitet på rekordtid etter at vi første gang møtte den i konseptutgave på Frankfurtutstillingen i fjor høst. Noe vanlig syn på norske veier blir den ikke, for med et motorutvalg som gir en startpris på nærmere trekvart million, er dette en toseter forbeholdt entusiaster som vet å sette pris på ekte kjøreglede.

I coupéen kommer de dristige Z4-linjene om mulig enda bedre til sin rett enn i roadsteren, så vellykket at man skulle tro bilen i utgangspunktet ble designet med fast tak. Skjønt BMW hevdet da bilen ble lansert at Z4 kun skulle produseres som roadster. Det lange panseret og det buede taket med integrert spoiler og stor bakrute sitter som støpt i kombinasjon med sidenes konveks/konkav-form, Z’en som danner overgangen mellom forskjermer og dører og den elegante hekken med spesialformede lykter, et bredt LED-bremselys og to doble enderør. Alt er som skreddersydd.

Tenner du ikke på utseendet? I så fall anbefaler vi en tur inn bak rattet. Sportssetene er av ypperste BMW-kvalitet. Skinnrattet er tykt, ja faktisk så veldimensjonert at små hender kan få problem med å feste grepet skikkelig. Instrumentene er sentralt plassert, turtelleren med lyssignal som lar deg dra en varm motor lenger enn en kald. Sperra sitter ved 8000 omdreininger, og selv om det er like før du treffer denne at effekten er høyest, har du maks dreiemoment ved 4900 omdreininger. Mesteparten av momentet trekker allerede fra 2000 o/min, og dermed får du en seig motor som drar godt over et bredt register.

Selv om Z4 M Coupé inviterer til aktiv kjøring, vil den fungere godt som en komfortabel milsluker for to. Riktignok gir du slipp på noe komfort sammenlignet med en mer konvensjonell bil, men hva så? På den tidligere Formel 1-banen i Estoril fikk vi erfare at den virkelig kom til sin rett. ESP’en gir deg lov til å kjøre sportslig med en viss grad av overstyring. Den aktive Mdiffen (som erstatter vanlig traction control), trer støttende til når et av hjulene slipper, og sender kreftene dit de best kan nyttiggjøres. Med ESP koblet ut må du virkelig jobbe for at ikke bakakselen skal komme gjennom svingen før fronten. Bilens 18-tommers bremser er hentet direkte fra M3 CSL, spesialutgaven som er bygget i et svært begrenset antall. Hundre til null på 2,5 sekunder forteller hva disse er gode for.

Z4 roadster har Mazda MX-5 som hovedkonkurrent. Med coupé i M-utførelse kaster BMW hansken til Porsches nye Cayman S. Noen seierherre vil neppe bli kåret i den duellen, men begge vil nok få sin menighet. I mer sivilisert 3.0 Si-utgave vil Z4 også utfordre Audis nye TT. 20-30 biler regner BMW Norge med å selge i løpet av et år av den “rimelige utgaven, langt færre vil koste på seg en Z4 M. Den første bilen er allerede registrert på norske skilter, men kundene må vente til august-september med å få sitt eksemplar.

Kort om bilen:

Pris: Z4 M Coupé : kr 967.900.
Pris: Z4 3.0Si Coupé : kr 690.900.
Motor: 6-sylindret rekkemotor. 3246 ccm. 252 kW (343 hk) v/7900 o/min. 365 Nm v/4900 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 411 x 178 x 129 cm. Akselavstand: 250 cm. Egenvekt m/fører: 1495 kg, Tillatt totalvekt: 1730 kg. Dekk: 225/45R18 foran, 255/40R18 bak. Bagasjerom: 245 – 300 liter. Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 5,0 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk blandet kjøring: 1,21 l/mil
CO2-utslipp: 292 g/km.
Konkurrenter: Porsche Cayman, Audi TT.

Powered by Labrador CMS