Sirion 4WD og Terios:
Taktskifte fra Daihatsu

I takt med at Daihatsu bringer to nye 4WD-modeller til torgs, vil de tredoble sitt salg i Norge. De vil utfordre Suzuki i markedet for kompakte firehjulstrekkere.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 8/9-2006.

Med helt ny design har både Sirion og Terios blitt mindre “sære”, de har fått et utseende som er mer normalt i forhold til konkurrentene – med andre ord: De stikker seg ikke så mye ut fra mengden som før. Dermed håper importøren å selge til sammen 850 biler av de to nykommerne i år.

Terios er en kompakt SUV, hvor kort overheng både foran og bak gir muligheter for opp- og nedkjøringer i bratte kneiker. Firehjulsdriften er basert på en viskositetskobling som trer i kraft når forhjulene spinner. Fordelingskassen inneholder en senterdifferensial som kan låses med 50/50-drift foran og bak.

Hjulopphenget er mer raffinert enn på forgjengeren, og sammen med en forholdsvis kontant styring kan Terios nå vise til kjøreegenskaper som har løftet seg merkbart. Motoren er ingen racer, men er likevel kvikk og villig – bare ikke motbakken er for bratt eller at bilen er tungt lastet. Et maksimalt dreiemoment på 140 Nm sier det meste om den saken.

Utstyrsnivået er imponerende, med seks kollisjonsputer, ABS, ESP, traction control – samt at Hill Assist Control (både for bakkestart og nedoverbakker) hører med i kombinasjon med automatgear.

Mindre Sirion

I strid med utviklingen hos de fleste andre bilmodeller, har den nye Sirion krympet. Den er nesten 10 cm kortere utvendig enn forgjengeren. Likevel har akselavstanden økt med 8,5 cm, og dermed kan nykommeren vise til 10 cm økning innvendig i kupéen. Dette merkes virkelig i baksetet, hvor det er akseptabel benplass bak en langbent sjåfør.

Førermiljøet er mer plastaktig enn i Terios, så sånn sett virker Terios som en mer påkostet bil. Sirion har også “automatisk 4WD, altså en visko-kobling som fordeler krefter til bakhjulene når forhjulene spinner. Hjulopphenget er ikke det mest elegante, men den økte akselavstanden gir en merkbart bedre storbilfølelse på veien.

Den elektriske servoen gir seg utslag i en forholdsvis løs styring med beskjeden tilbakemelding fra underlaget, med andre ord glimrende for de som ikke liker å bruke muskler for å dreie på rattet.

Kort om bilen:

Daihatsu Sirion SX
Pris: kr. 194.900.
Motor: 1,3-liter rekkemotor. 1298 ccm. 64 kW (87 hk) v/6000 o/min., 120 Nm v/3200 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 363 x 167 x 155 cm. Akselavstand: 243 cm. Egenvekt m/fører: 1055 kg. Dekk: 175/65 R14. Bagasjerom: 235 liter (VDA). Tankvolum: 38 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: Ikke oppgitt.
Toppfart: Ca. 170 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,63 l/mil.
CO2-utslipp: 148 g/km.
Data gjelder med manuelt gear.
Konkurrenter: Suzuki Swift, Fiat Panda 4x4.

Powered by Labrador CMS