Firehjulstrekk når det trengs

Chevrolet har endelig fått sin første SUV fra Daewoo i Korea. Captiva er en stor SUV med god plass til fem, og med muligheter for syvseter. Bilen skal doble salget av Chevrolet i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Chevrolet Captiva

Først publisert i BIL 10 - 2006.

“Alle” skal ha SUV i disse tider. Snart er det bare franske produsenter, Skoda og Saab som er SUV-frie. Koreanerne satser stort, og når Hyundai og Kia har det, må også Daewoo. I Europa heter Daewoo-bilene Chevrolet og det satses stort på Captiva som er den første moderne SUVen fra Daewoo. Bilen er større enn konkurrenter som Suzuki Grand Vitara og Toyota RAV4, den er faktisk en fullvoksen SUV på størrelse med BMW X5. Men der stopper også sammenligningen. Da er det mer nærliggende å se Captiva mot Hyundai Santa Fe.

Captiva kommer med en helt ny 2-liters dieselmotor. Den yter 150 hk i standard utførelse, og kommer også med 120 hk fra februar 2007. Det er samme motoren, men den blir en avgiftsvinner her i landet da effekt koster dyrt. Mange blir nok fristet til å kjøpe bilen med 120 hk motor for senere å justere motoren opp til 150 hk.

Ny firehjulstrekk

Alle biler som kommer til Norge har elektronisk 4x4-system. Det er moderne og nyutviklet. Systemet vil, avhengig av kjøreforholdene, koble inn bakhjulsdriften via en elektronisk kontrollert elektromagnetisk kobling. Systemet samarbeider med både bilens ABS-bremser og antispinnsystem. Kjøres bilen på vanlig god vei er den helt forhjulsdrevet. Straks det melder seg en antydning til spinn på et hjul, kobles firehjulstrekket inn i løpet av noen millisekunder. Bak rattet merkes ingen vesentlig forskjell, men etter som firehjulstrekk bare er i drift når det er behov, reduseres forbruket noe i forhold til konstant firehjulstrekk.

Dyre og harde seter

Captiva leveres som 5- eller 7-seter, men de to ekstra setene koster 20.000 kroner (andre SUVer har normalt et tillegg på 8000 kroner). Derfor vil vi anta at fem seter blir mest vanlig. Årsaken til det drøye pristillegget er at med 7 seter inkluderes nivåregulering.

Har bilen 7 seter er det knapt med bagasjeplass hvis alle setene er i bruk, glem alt som heter feriebagasje. Det er imidlertid lett å komme seg inn og ut av den tredje seterekken, takket være at setene i annen rekke glir lett fremover.

Chevrolet har valgt meget harde seter til Captiva. Det gir begrenset komfort og gir bilen et klart varebilpreg, men varerommet er ikke stort nok til at bilen kan bli norsk varebil. I så fall må det gjøres omfattende ombygging, og det blir neppe aktuelt.

Dobler for Chevrolet

Importøren av Chevrolet (samme selskap som har Fiat, Alfa Romeo og Mitsubishi) har store planer for Captiva. De vil øke det totale salget av Chevrolet til 600 biler i året, og Captiva blir bestselger. En versjon med 120 hk dieselmotor kommer i februar, og den blir nesten 35.000 kroner billigere enn 150-hesteren.

Og om noen måneder kommer Opels versjon basert på samme chassis og bygget i den samme fabrikken i Korea. Opel Antara er 6 cm kortere og vil direkte konkurrere med biler som Toyota RAV4 og Suzuki Grand Vitara.

Kort om bilen:

Chevrolet Captiva 2.0 diesel
Pris: kr. 439.900.
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1991 ccm. 110 kW (150 hk) v/4000 o/min. 320 Nm v/2000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 463,5 x 185 x 172,6 cm. Akselavstand: 270,7 cm. Egenvekt m/fører: 1802 kg. Tillatt totalvekt 2505 kg. Dekk: 235/70 R 17. Bagasjerom: 465 liter (VDA). Tankvolum: 65 liter. Maks. tilhengervekt: 2000 kg.
Aks. 0 – 100 km/t: 10,6 sek.
Toppfart: 186 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,74 l/mil.
CO2-utslipp: 194 g/km.
Konkurrenter: Hyundai Santa Fe, Honda CR-V, Kia Sorento.

Powered by Labrador CMS