Den smarte flerbruksbilen

Langt på vei setter Citroën C4 Picasso en ny standard for flerbruksbilene, men langt fra alt det smarte hører til standardutstyret.

Publisert Sist oppdatert

Citroën C4 Picasso

Først publisert i BIL 12 - 2006.

Vær klar over at Citroen C4 Picasso ikke har noe annet enn modellbetegnelsen felles med den gamle Xsara Picasso. Det er en spennende nyutvikling som Citroën nå lanserer – ikke så mye når det gjelder eksteriøret, men den kompakte flerbruksbilen er spekket med så mange smarte løsninger i innredningen at den langt på vei kan sies å sette en ny standard. Riktignok hører noen av løsningene med til ekstrautstyret, som for eksempel panoramataket som sørger for at passasjerene får mye lys inn og godt utsyn oppover.

Den mest særpregede detaljen som har med sikt å gjøre, er imidlertid den spesielle utformingen av plassen foran forsetene. Løsningen kalles Visiospace på grunn av utsynet som er resultat av stor frontrute og smale vindusstolper – “space er så absolutt en passende betegnelse, for bilens glassflater dekker 6,4 kvadratmeter inkludert panoramataket.

Frontruta er trukket så langt bakover, over sjåføren, at Citroën har vært nødt til å videreutvikle solskjermene. Med konvensjonell løsning hadde de ikke rukket langt nok fram til å dekke for lav sol. Derfor er solskjermen her basert på en skyveløsning. Hvor praktisk dette er kan nok diskuteres, for det er sjelden du som sjåfør virkelig har behov for 70 graders vertikal synsvinkel. Som ansvarlig og bevisst sjåfør bør du vel heller holde øynene på veien enn å nyte synet av naturen oppover i dalsidene.... Spøk til side, med Visiospace slipper du i hvert fall å lene deg fremover for å se når du får grønt lys i gatekrysset.

I utgangspunktet har C4 Picasso syv seter, og fleksibiliteten er stor og løsningene smarte. De to bakerste setene kan enkelt og kjapt felles ned i gulvet, og faktisk kan det meste av håndteringen av de fem bakerste setene gjøres med én hånd, for ikke å si én finger. Det ytterste setet på hver side i rad to har en smart utløsermekanisme. Med ett håndgrep spretter sitteputen opp i vertikal stilling mot seteryggen, så er det lett å skyve setet fremover til forseteryggen.

Rattet med fast nav er kjent fra den vanlige C4, men resten av interiøret er nytt og annerledes. Den digitale instrumenteringen er dekorativ, men ikke alltid like funksjonell, det er for eksempel uvant å forholde seg til både tall og grafisk fremstilling av turtallet. På bilene med automatgear og den nye sekstrinns elektroniske styrte manuelle kassen, sitter gearvelgeren oppe på rattstammen, omtrent som på eldre
amerikanske biler. 1,8-literen kan bare kombineres med vanlig manuell gearkasse, og her finner vi en konvensjonell gearspak og midtkonsoll.

Cruise Control og kjøre-computer hører til standardutstyret på alle modeller, det samme gjør ESP og antispinn. Luftfjæring bak, som innebærer konstant høyde under kjøring, eventuelt senking/heving under innlasting, hører til standardutstyret på Exclusive-modellen. De som velger automatgear eller den nye halvautomaten, får som bonus et “kjøleskap på midten av dashbordet, et avkjølt rom som har plass til to halvlitersflasker.

En morsom utstyrsdetalj, standard på Exclusive, er en parkeringslomme-sensor som automatisk måler opp lengden på parkeringslommen hvis du passerer den i lavere hastighet enn 20 km/t. Du får altså umiddelbart beskjed om det er tilstrekkelig plass til å kunne rygge bilen inn i lommen.

Ellers er det grunn til å nevne at C4 Picasso har syv kollisjonsputer og har oppnådd fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest.

Kort om bilen:
Citroën C4 Picasso 7-seter

Lengde: 459 cm. Bredde: 183 cm. Høyde: 168 cm. Akselavstand: 272,8 cm. Sporvidde f/b:150,5/153,9 cm. Bagasjeromvolum: 208-672 liter. (VDA). Tankvolum: 60 liter.

Powered by Labrador CMS