Opel går offroad igjen

Opel Antara holdt på å snuble i starten, men kundene får etter hvert satt seg godt til rette.

Publisert Sist oppdatert

Opel Antara

Først publisert i BIL 1 - 2007.

Antara, som er utstyrt med firehjulstrekk, hos Opel kalt AWD, kan på en måte kalles en arvtaker etter Frontera. Men 15 år etter at Frontera ble lansert, er både teknologien og kundenes ønsker og forventninger endret i vesentlig grad, for eksempel når det gjelder komfort og kjøreegenskaper. Opel kaller derfor Antara en “cross-over”, det vil si at den henter elementer fra ulike biltyper, her nærmere bestemt at den er en høy stasjonsvogn med visse offroadegenskaper. Langt fra så røff som Frontera var, men desto mer elegant og komfortabel.

Apropos komfortabel, allerede før Antara lanseres kan vi slå fast at vi journalister har sørget for at kundene får en bedre bil enn den koreanske GM-fabrikken hadde lagt opp til. Som en av de første gruppene som fikk anledning til å kjøre bilen under den europeiske presseintroduksjonen, reagerte vi på dårlig sittekomfort. Meningene var så entydige og velbegrunnede fra pressekorpset at vi allerede etter noen timer fikk klart svar fra Opels ledelse: – Setene blir skiftet ut før bilen settes i full serieproduksjon.

Dermed kommer sittekomforten opp på et nivå som er Opel verdig, samtidig skal det komme høyderegulering også på passasjersetet foran, ikke bare på førersetet. Sittestillingen ellers er nemlig meget komfortabel, med god sidestøtte for høyrebenet, en behagelig fothviler for venstrefoten og greie reguleringsmuligheter på førersete og ratt.

Interiøret ellers har et tydelig Opel-look, med et sportslig preg over ventilasjonsdyser og instrumentklokker – men også med en pussig blanding av både aluminium og krom.

Den overveiende delen av kundene vil sikkert velge Antara med dieselmotor. I første omgang er bare 150-hesteren klar, men senere kommer også en versjon med 127 hk. De 150 hestene er meget fleksible og gir solid moment, men den koreansk-produserte motoren er ikke den mest stillegående vi har kjørt. Mer spenst og mindre lyd er det i V-sekseren, men med gjennomsnittlig forbruk på 1,16 liter/mil får den seg en på snuten av de nye avgiftene. En 2,4-liters bensinmotor med 140 hk vil ikke bli markedsført i Norge.

Hjulopphenget ligger på den faste siden av komfortabel, men her understreker vi at slag og vibrasjoner vil dempes i større grad hvis bilen står på standard dekkdimensjon som er 235/60 R17. Vi kjørte på den mer sportslige Cosmodimensjonen som er 235/55 R18.

Antara kjennetegnes av fleksible sete- og interiørløsninger. Dessuten kan det smarte lastestativet Flex-Fix, som trekkes ut fra bakre støtfanger, leveres fra våren for en pris på drøyt 6000 kroner. Stativet kan frakte to sykler. Antara bygges side om side med 7-seteren Chevrolet Captiva, men Antara leveres bare som 5-seter – den er nemlig 10 cm kortere.

Kort om bilen:

Lengde: 457,5 c. Bredde: 185,0 cm Høyde: 170,4 cm Akselavstand: 270,7 cm Sporvidde f/b: 157,2/156,2 cm Bagasjeromvolum: 370-865 liter (VDA). Tankvolum: 65 liter

OBS: Produksjonsstart for 2.0 CDTi med 127 hk forventes i februar.

Powered by Labrador CMS