Daihatsu Cuore
Daihatsu Cuore

Diskret miljøvenn

De fleste ruslet rolig forbi Daihatsu-standen i Genève. Dermed gikk de glipp av et miljøvennlig sjarmtroll.

Publisert Sist oppdatert

Få biler kan nemlig hamle opp med Cuore når det gjelder lave CO2-utslipp. Med et snittforbruk på beskjedne 0,42 liter på mila, kan bilen skryte av et utslipp på bare 99 gram CO2 pr kilometer.

Slikt gir lite klingende mynt i statskassa, så i følge beregninger gjort av importøren vil en Cuore få en engangsavgift på 35.829 kroner hvilket er svært beskjedent i norsk målestokk.

Dramatisk effekt

Informasjonssjef Carl Fredrik Bøe hos Nordisk Bilimport har lekt med sin kalkulator og kan konstatere at finansminister Kristin Halvorsen hadde gått glipp av 10,4 milliarder avgiftskroner dersom alle nye biler solgt i 2006 var en Cuore.

Samtidig kunne miljøvernminister Helen Bjørnøy ha skrytt av en avgiftsreduksjon på hele 122.810 tonn CO2.

Den lille fireseteren har en 1-liters motor som yter 70 hk som i kombinasjon med ”Idle Stop gjør bilen så utslippsvennlig. Daihatsu, som er eid av Toyota, har ikke spart når det gjelder sikkerhetsutstyr i småbilen som kan skryte av VSC antiskrens og 7 kollisjonsputer som standard.

Fleksibel

På tross av en lengde på beskjedne 3,46 meter og en bredde på 1,47, påstås bilen å ha ”god plass til fire personer takket være et baksete som kan skyves 255 mm i lengderetningen. Med setet i fremre posisjon har den også ”bagasjeplass nok for en småbarnsfamilie”.

Det er ikke tatt endelig stilling til om Daihatsu Cuore kommer til Norge, men importøren virker å være på gli.

- Vi har en klar 4x4-strategi for Daihatsu i Norge, og Cuore leveres kun med forhjulstrekk. Samtidig ser vi at bilen har unike egenskaper innenfor miljø, sikkerhet og fleksibilitet, og således vil kunne ha sterk markedsappell i Norge.

- Daihatsu fyller 100 år i 2007, og vi synes at vi hvert 100. år kan bryte med 4x4-strategien, sier informasjonssjef Carl Fredrik Bø. Det er ikke klart hvordan prisbildet på Daihatsu Cuore vil bli, hvis den tas inn til Norge. Men kanskje er tiden moden for en ny Folkevogn?

Powered by Labrador CMS