Audi : Med R8 på F1-bane - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Med R8 på F1-bane
Drømmer du om en Audi R8? Nå kan du realisere drømmen. I alle fall for en dag eller to.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

De nordmenn som har hørt om Audi Driving Experience, forbinder det nok med quattro-kurs i vinterlige omgivelser. Men den tyske produsenten har mer å by på – faktisk så mye at de har produsert en 20-siders katalog hvor du kan velge og vrake mellom destinasjoner og biler.

Vi valgte på øverste hylle og dro til den spanske Formel 1-banen, Circuit de Catalunya, i utkanten av Barcelona. På menyen sto ferske delikatesser som S5 og R8 og med på kjøpet fikk vi også S8.

Og selv om VI i denne artikkelen betyr motorjournalister, er det fullt mulig for privatpersoner og firmaer å kjøpe et tilsvarende opplegg. Prisene er slett ikke avskrekkende, for rundt 10.000 kroner får du reise, overnatting og en lang dag på banen med tettpakket program. Din Audi-forhandler kan hjelpe deg med mer informasjon.

 

Progressivt

Dagen starter med et teorikurs, og gjennom formiddagen lærte vi bilene å kjenne samtidig som vi ble guidet gjennom sving for sving på den nesten fire kilometer lange banen bak en instruktør med våkent blikk. Og tro ikke at instruktøren står med løftet pekefinger hele tiden – her vil de fleste bli pushet til å bremse senere og forsere svinger raskere enn de noensinne har gjort før.

Sammen med lunsjen serveres nye tips og råd for en best mulig opplevelse, før siste del av dagen brukes på å kjøre hele banen – igjen bak en instruktør – i de forskjellige bilene. For vårt vedkommende startet det med R8 med manuelt gear – pakkeløsningen vi personlig satte høyest.

Bak en profesjonell instruktør læres det optimale idealsporet mens bremsepunktet flyttes nærmere og nærmere svingen. Helt til det flyttes for langt. Men ingen fare, elektronikken rydder opp og banen er bred og tilgivelig.

 

Alt er relativt

De fleste er vel enige om at S8 er en lekker limousin, men etter noen runder i en R8 føles den myk, stor og uhåndterlig. Dessuten blir vi kastet rundt i de brede setene. De var nok heldigere med rekkefølgen de som fikk S8 først på programmet.

Med en prislapp på NOK 1.150.000 er S5 også en uoppnåelig drøm for de fleste, men selv denne sportslige coupéen kommer til kort når sammenligningsgrunnlaget heter R8.

Seks timer med hardkjør på bane tar på, men vi er svært fornøyde over å ha kjørt R8 i sine rette omgivelser. 100 på norsk motorvei blir liksom ikke det samme som ”flat out” gjennom raske kurver hvor møtende trafikk er et fremmedord.

Personlig vil jeg nok foretrekke å kjøre R8 på bane et par ganger i året i stedet for å ha en stående i garasjen på norske skilter. Det blir nærmest som dyremishandling å regne å ha en slik bil med norske fartsgrenser.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: