Mercedes-Benz : F for Mercedes-forskning - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
F for Mercedes-forskning
Mercedes har hatt en rekke spennende forskningsbiler – F 100 var den første, F 700 er årets.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Klikk HER for alt fra Frankfurt!

Til fotoalbum.

Mercedes-Benz forteller at de har 19 (eller 18 eller 20 – jeg husker ikke) nyheter på Frankfurt-utstillingen. Alle, ser det ut som, har med såkalt miljø å gjøre. Som en S-Klasse som gjør 250 km/t og bruker 0,54 på mila. Takk Bluetec hybrid.

Men en av nyhetene er ganske morsom og heter F 700. Det har vært noen morsomme F-konsepter gjennom årene, den mest utrolige var en trehjuling som krenget og som Mika Hakkinen hadde masse moro med.

Her kan du lese "Mercedes med Aktiv camber"

 

Asymmetrisk

Dette er en firehjuling som egentlig er ganske spesiell. Bare det at den har en normal B-stolpe, med normalt opphengte dører på sjåførsiden, og B-stolpeløs høyreside med bakdøren hengslet bak, forteller at designerne har tenkt litt annerledes.

Også dette er et resultat mellom studioene i Stuttgart, California og Tokyo, med Como-avdelingen på nett når det kommer til interiøret.

Gorden Wagener er sjef for Advanced Design, med base i California, men han påstår at det ikke var derfor California vant. Briefen var enkel: vis oss fremtidens superluksuriøse touring. 

 

Gedigen

Det har de til gangs gjort, med 345 cm akselavstand og en total lengde på 518 cm. Med en sprø dørløsning og et utrolig fleksibelt interiør, med seter som kan vris og helles og slås sammen i alle retninger, legger man merke til den der den står.

De spesielle lysåpningene i taket, og antydninger av en takfinne understreker også at her har de tatt den ganske langt ut.

Og selvfølgelig måtte jeg spørre Michele Paganetti, sveitser, men nå sjef for interiør-studioet i Como, om hva det var på årets møbelmesse i Milano som har inspirert dette interiøret. Da bare smilte han og sa at det måtte jeg vente et år med å se.

For her snakker vi møbelmessen i 2006, med antydninger av filigramsarbeidet som gikk igjen hos Droog Design (verdens muntreste nederlendere) og noe av den materialbruken vi finner hos for eksempel B&B.

 

Innovativt

Men bruk av tynn kork som overflatemateriale i interiøret har jeg aldri sett før, nydelig å ta på, man klapper forsiktig på det som man ville klappet en partner, og fargen er praktfull. Mercedes var pioner på bruk av norsk granitt i dashbordet, nå innfører de et nytt, innovativt interiørmateriale.

”Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at det er like vakker etter fem år med intens bruk, men her fungerer det” smiler ex-VW, ex-Skoda, ex-VW do Brazil-designeren som i dag bestyrer 15 designere i et av verdens mest innovative interiør-miljøer.

Men om ikke korken fungerer like bra om noen år, er det meningen at resten av bilen skal gjøre det. For når Mercedes bygger noe slikt, er det med enorme krav til funksjon og holdbarhet. 

Ingeniørarbeidet er i prinsippet som for en produksjonsbil. Man slipper holdbarhetstester og sertifisering, men resten er ekte vare.

 

Puslespill

Og der kommer Gunther Ellenrieder inn i bildet. Han er sjef for de tekniske aspekter ved konseptbiler og har selvfølgelig enorme utfordringer, for det som kommer fra Wageners kontor er som regel først og fremst utseendeprioritert. Så må Ellenrieder bygge inn stivhet og drivlinjer og opphengninger som det ofte nesten ikke finnes plass til.

Her har han imidlertid blant annet fått klemt inn PRE-Scan avfjæring, et optisk system som sjekker veien for ujevnheter og så gir beskjed til elektronikken i fjæringen om hva som må til for å nulle ut humpene.

Og har han bygget inn – og her snakker vi stor bil, 196 i bredden og 144 høy med 1700 kg – en 1,8-liters firer basert på den nye DIESOTTO-prinsippet (diesel + bensinmotor), så vi snakker 238 hk pluss 20 hk fra motoren i det hybrid-elektriske systemet og null til hundre på 7,5 og toppfart på rundt 200 og et forbruk på 0,52 hvilket tilsvarer 127 g CO2 pr. km. Og vi snakker reiselimousin som går uttapå en hver Maybach.

Mercedes-folk skal være kule der de står i sine dresser. Disse tre kunne ikke helt skjule at de var ganske stolte og begeistret over det de hadde fått til.

Til fotoalbum.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: