Bløt på toppen

Audi TT Roadster har beholdt det klassiske taket, soft top, men ellers har materialer og teknologi sørget for at dette er en høyst moderne og sportslig toseter.

Publisert Sist oppdatert

Audi TT

Først publisert i Bil 2/3-2007.

Klare likhetstrekk med forgjengeren, og det klassiske stofftaket er beholdt, men de ytre mål er økt. Det merkes på den innvendige plassen. Utvendig lengde har vokst med nesten 14 cm, bredden nesten 8 cm, mens høyden er løftet med en snau centimeter.

Taket har forsterkninger av stål og aluminium, bakvinduet er av glass. Ved hjelp av elektromotorer og hydraulikk folder taket seg sammen som en Z i løpet av 12 sekunder – og jobben kan gjøres i hastigheter opp til 50 km/t.

Interiøret er ikke fullt så særpreget som i første generasjon, men det gir fortsatt et trivelig og sportslig preg, spesielt bidrar aluminium i pedaler og fothviler til det sportslige. Setene gir god sidestøtte i ryggen, og det er rommelige reguleringsmonn i både sete og ratt.

Kjapp to-liter

Som i coupé-utgaven finnes det to motoralternativer, 2.0 TFSI og 3.2 V6, begge med mulighet for å kombineres med enten 6-trinns manuell gearkasse eller S-tronic. Sistnevnte er Audi-versjonen av Volkswagens DSG-kasse.

To-literen kler bilen meget godt, med sin kjappe respons og et nydelig, sportslig lydbilde. 3,2-literen gir ikke så mye mer fraspark (0,6 sekund raskere fra null til hundre), men kjørefølelsen er annerledes, både fordi den har drift på alle fire hjul og at kombinasjonen V-sekser og quattro betyr 75 kg høyere vekt. Hvis du ikke for en hver pris må ha quattro, står ikke den minste motoren noe tilbake for storebroren når det gjelder sportslig kjøreglede.

Karosseriets stivhet er et viktig element ved bygging av en sportslig cabriolet. Audi har basert seg på erfaringene med aluminium i A8 og A2, og har kombinert stål og aluminium på en måte som gir høy stivhet og lav vekt. Av karosseriets vekt består 44 prosent av aluminiumprofiler eller -plater og 37 prosent av stålplater.

For ca 14.000 kroner ekstra utstyres bilen med adaptivt hjuloppheng, hvor et elektronisk system styrer støtdempere som inneholder væske med magnetiske partikler (Magnetic Ride). I løpet av millisekunder endres kjøreegenskapene automatisk mellom Comfort og Sport. Disse to innstillingene kan også velges manuelt.

Grei koffertplass

Bagasjerommet er relativt rommelig, og volumet er uavhengig av om taket er oppe eller nede. Inntil fire trillekofferter av flystørrelse er det mulig å presse inn, men da blokkerer du muligheten for å kunne tre inn ski gjennom luken i baksetet.

En spoiler er integrert i bagasjeromslokket, og den spretter opp automatisk når farten passerer 120 km/t. Likevel er den ikke dermed en automatisk “politimagnet som sladrer om høy fart, for du kan kjøre opp spoileren manuelt i alle hastigheter.

Ved et trykk på en knapp kan du også sørge for å redusere trekk og vind i kupeen når du kjører åpent: Bak de to veltebøylene spretter det da opp en netting-vindskjerm. Her slipper du å tukle med løse deler.

Kort om bilen:

Powered by Labrador CMS