Kia Ceed: Kias kvantesprang - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Kias kvantesprang
PRØVEKJØRT: At Kia velger å garantere sin nye Golf/Auriskonkurrent Cee’d i inntil syv år kan ikke forklares med annet enn en de tror bilen nærmest må være feilfri.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i Bil 2/3-2007.

Kia Cee’d kjører så godt og støyer så lite at vi lurte på om noen hadde tuklet med den Slovakia-bygde bilen. Ikke kan vi huske noen gang å ha blitt så umiddelbart begeistret for en koreansk bil.

Hvis Cee’d oppfører seg like bra på norske veier når vi tester den mot konkurrentene, betyr det at Kia har tatt et kvantesprang og nærmest visket ut avstanden til japanske og europeiske konkurrenter.

Om bilen gjør det bra på veien, så er det likevel garantien som vekker oppsikt. Kia har tydeligvis et akutt behov for å fortelle hvor bra deres nye Cee’d er, og kvitterer med fem års “støtfanger til støtfanger”- garanti og hele syv år på drivlinjen, dog begrenset til 150.000 km.

Garantien følger bilen, og begrenses derfor ikke til dens første eier. Kia sier at de ikke er kjent med at noen andre bilprodusenter garanterer sine biler så godt i Europa.

Hvis du ikke allerede har tunge preferanser gjør Cee’d det enda vanskeligere å velge kompakt familiebil. Her er det meste gjennomtenkt, bilen er blant de største i klassen, den leveres i flere utstyrsnivåer og har – eller tilbys med – det du forventer; seks kollisjonsputer, ESP, navigasjon, skinninteriør, ryggesensorer og – håper Kia – fem stjerner i EuroNCAP. Det hele er satt pent sammen med doble dørpakninger som gir god lyddemping.

Men hvorfor skal også Kia dytte på oss det trekantede bakvinduet som burde gått av moten for flere år siden, eller vet Kias designere noe om fremtiden som andre formgivere ikke har oppdaget ennå?

Kia har nå primært ett problem å stri med: Merket er fortsatt, for folk flest, ganske ukjent og uten kjøpsaksept i brede lag av befolkningen. Også Kia har fått erfare at det å bygge en god bil viser seg å være enklere enn å bygge merkevaren.

I løpet av februar ankommer bilen til Norge. Inntil videre må vi derfor også vente med prisen, men naturlig nok er VW Golf og Toyota Auris retningsgivende for hvor den havner.

 

Kort om bilen:

Kia Cee’d 1.6 diesel

 

Pris:

kr. 209.900

Motor:

1,6-liter rekkemotor

 

66 kW (90 hk) v/4000 o/min

 

235 Nm v/1900 o/min

LxBxH:

424 x 179 x 148 cm

Akselavstand:

265 cm

Egenvekt m/fører:

1380 kg

Dekk:

205/65R16

Bagasjerom:

320 liter (VDA)

Tankvolum:

60 liter

Aks. 0 - 100 km/t:

11,5 sek

Toppfart:

188 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,47 l/mil

CO2-utslipp:

125 g/km

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: