Ry Cooder

Billy Ocean

Crazy ’bout an Automobile med Ry Cooder

Hvis du ikke kjenner Ry Cooder, så er det nok i forbindelse med Buena Vista Social Club du kjenner ham minst dårlig. Denne herlige gjengen gamle gubber fra Habana fikk Cooder samlet på en skive rett i forkant av den skikkelige etno-latino-bølgen (ca. 10 år siden) og sørget for enda en transportutfordring i den forstand at flyselskapene stadig måtte reservere seg mot plutselig avgang i form av hjerteattakk eller andre geriatriske forfalls-årsaker.

Publisert Sist oppdatert

Men Cooder selv er med på listen over verdens 100 heftigste gitarister, selv om han er vel mer kjent for sleidingen sin enn for det lekre filigrans-spillet.

Du finner ham på en del gamle Stones-innspillinger - kreditert og ukreditert – men på Sister Morphine (Sticky Fingers) fikk han i hvert fall kred, og du finner ham på Jamming with Edward sammen med en meget opplagt Mick Jagger.

Hvis jeg også forteller at han har hatt en solid musikkhånd bak en rekke bra amerikanske filmer (for vi kan vel kalle Wim Wenders’ Paris Texas for amerikansk også?) begynner du kanskje å tro at hr. Cooder utelukkende er en studiomann som jobber for andre.

Men han har gjort mye for seg selv også, både på scene og på skive og vil vel for alltid bli hånet av vinyl-fraksjonen for å være den første med en komplett digital innspilling: Bop Till You Drop.

Han er fremdeles svært aktiv, ofte med etniske musikkuttrykk, men den siste utgivelsen hans, My name is Buddy er like meget bok som skive. Og igjen en ny dimensjon.

Crazy ’bout an Automobile er imidlertid helt straight. Passe rock, og med en tekst som tider er ganske morsom (”Every woman I know is crazy about an automobile / And here I am standing with nothing but rubber heels”) og hele tiden opptatt av bil som uttrykk.

Og siden det er slik at ”They say, walking a woman home is a thing of the past / Women want to ride, and ride around in class / Some like Cadillacs, boys, some like Fords / Some like anything as long as it rolls ender selvfølgelig sangen med at vår helt, som altså bare har gummi på skoene, endelig ser en nydelig Buick, og – se – det ser ut som om nøklene sitter i, ”Oh, let’s take a ride”.

Absolutt obligatorisk i billåt-samlingen selv om det kanskje er vanskelig å finne 45-platen med bl.a Look at Granny run på den andre siden. Den finnes sikkert på nyere utgivelser også.

VIDEO:

Her kan du se Ray Cooder på scenen: http://www.youtube.com/watch?v=zxGpmp6URuk

Get Outta My Dreams, Get Into My Car med Billy Ocean

Egentlig hadde jeg lovet dere en ikke-engelskspråklig låt på denne plassen. Men nå er vi så nær jul, og det er et par til jeg bare MÅ få med, så i dag og i morgen dropper jeg denne selvpålagte regelen. Og presenterer – dersom det er nødvendig - Leslie Sebastian Charles fra Trinidad – også kjent som Billy Ocean.

Og når jeg sier ”kjent som så er han åpenbart godt kjent i hip hop kretser. De som jobber med trivia kan fortelle om i hvert fall 10 store hip-hop artister som av og til bruker navnet Billy Ocean eller referer til det på innspillinger.

Når jeg bestemte meg for at han MÅTTE være med på denne oversikten over musikkbilistiske milepæler, var det fordi han fremførte Red Light Spells Danger på en spesialutgave av BBCs Top Gear som het Top Gear of the Pops, med Jeremy Clarkson på trommer, Richard Hammond på bass og James May på keyboard.

Men da jeg tilbakeblikkhørte gjennom andre av hans ting, så var det GOMD, GIMC som sto frem som den låten som virkelig skulle leve videre. Jeg fant den inne i Tear Down These Walls-albumet fra 1988, og plutselig slo det meg at her var det kjente ting.

Jeg tror ikke jeg tar mye feil når jeg påstår at den endte på topp på en eller annen stor liste i Norge. Bare synd at den ble spilt inn etter at han hadde forlatt sitt første plateselskap. Det het GTO – kan noen tenke seg et bedre navn på et bilmusikkskiveselskap?

Selve historien er grei, tittelen forteller det meste, og du finner det samme i teksten også: ”Get outta my dreams / Get into my Car / Get outta my Car / Get into the back seat / Get outta my mind / Get into my life o.s.v. inntil vi selvfølgelig begynner å lure på hva denne bilen er en metafor for: ”Lady driver / Let me take your wheel / Smooth operator / touch my bumper”.

Never mind – alle som ber så R&B Pop-lekkert om at noen skal komme inn i bilen, fortjener sin plass her.

VIDEO:

Kan vi friste med noen heftige bilvask-scener? http://www.youtube.com/watch?v=mFFHpq_LH3o

Powered by Labrador CMS