I de beste familier

Når Mazda RX8 forsvinner ut av prislistene er det trist. Den er faktisk en av de siste virkelige Gran Turismos for folk flest – avgiftene vant kampen mot kjøregleden.

Publisert Sist oppdatert

Mazda RX-8

Først publisert i Bil 7-2007.

Glem alt du har hørt om at unger liker å sitte høyt, og ha utsikt gjennom store panoramavinduer mens man cruiser frem gjennom et vakkert Norge. I så fall er det på tide å sende en ”bekymretmelding til barnevernet. Unger med noenlunde oppdragelse kan ikke ha det bedre enn lavt nede mot bakken mens de skuer ut over et mektig, langt panser der hjulhusene bygger kledelig ut på hver side.

Mazda RX8 er rett og slett en ideell familiebil. For å sitere en gateselger på Grundsetmartn; ”Mor er glad, far er glad – alle er glade”. En av signaturene til bilen er de geniale små bakdørene som kan åpnes når bilens fordører er åpne. De slår feil vei men gir utrolig god inn- og utstigning til baksetene, enten det er barn eller handleposer som skal stables inn.

Doktor Ingeniør Felix Wankel

Man må kunne la seg imponere av at Ford, som eier Mazda, at man fortsatt lar ingeniører videreutvikle motoren som Felix Wankel fikk ideen til i 1924. Den såkalte rotasjonsmotoren skiller seg fra den ordinære ottomotoren på flere områder. Den har riktignok beholdt flere hovedprinsipper, men i stedet for stempler og ventiler har man en eller flere trekantede roterende skiver i et ovalt kammer, og i de ulike fasene av rotasjonen foregår innsuging, kompresjon, tenning, forbrenning og tømming.

I RX-8 er det to skiver som gjør at man får to kamre på litt over 0,64 liter. Den store fordelen med en slik motor er at man har langt færre bevegelige deler og at den tåler å jobbe på høye turtall over lang tid.

Det finnes nesten ikke vibrasjon i motoren og momentkurven blir svært innbydende fordi du disponerer store deler av dreiemomentet over store turtallsområder.

Balansekunster

Det er ikke bare motoren som er i balanse i RX8. Vektfordeling er helt avgjørende i en sportslig bil, og RX-8 har en balanse som vil apellere til de fleste kjøreglade. Forsiktig antydning om understyring gir deg et signal om hvor grensen befinner seg, og med nok krefter, selv i denne versjonen med 192 hester, til å vandre elegant over mot overstyrt i den andre enden av svingen.

Her kan man ha sin egen lille lekestue uten at det går ut over trafikksikkerhet eller komfort hos de andre i bilen. Bilen er imidlertid ganske følsom for sporing, så på godt nedslitte motorveier med RX8 blir det litt gjeting for at bilen ikke skal stikke av for deg.

Lyden er bare helt fantastisk, når du nærmer deg 8.000 o/min er det som om det sitter en gedigen veps i bilen. Veien opp dit overrasker hver gang, det trekker og trekker hele veien oppover. Maksimalt uttak av hestekrefter finner du ved 7000 o/min, det er med andre ord direkte misbruk av bilen om du girer ved 3500 o/min som i en ordinær bil.

Kan bestilles

149.900 – nei det er ikke prisen på nye Mazda 2 – det er økningen i avgifter som rammet RX8 med 192 hesters motor fra årsskiftet. Versjonen med 231 hester gikk opp med 199.800 kroner – dermed var det ”game over i konkurransen mot en bil som Audi TT.

Vår testbil koster 615.300 – altså rundt 130.000 mer enn en TT med 200 hester. Dermed er bilen ute av den ordinære prislisten hos Mazda, men kan bestilles om du virkelig vil. Det er imidlertid håp – bruktmarkeder som www.bilnorge.no  kan du finne deg et eksemplar med under 40.000 kilometer på telleren fra rundt 300.000 kroner og oppover – så da er det bare å la turtallet ta overhånd.

Fakta om Mazda RX8 Standard Power:

Powered by Labrador CMS