Mazda byr på mer seks

Nye Mazda 6 skal ta merket tilbake dit man mener det hører hjemme – og dette er en bil som hører hjemme blant bestselgerne.

Publisert Sist oppdatert

Mazda 6

Først publisert i Bil 12-2007.

Mazdas modeller har alltid hatt strålende driftssikkerhet og en god porsjon fornuft. Den nye filosofien som ble introdusert gjennom første generasjons Mazda 6 var et godt steg ut av kjedsomhetens skygge, og med den nye generasjonen trer man helt ut i solen.

Mer japansk

Ifølge sjefdesigner Sato hadde man en klar målsetning når han skapte designen til nye Mazda 6 – den skulle bli mer japansk. Resultatet har blitt en bil med enklere og mer definerte linjer, samtidig som buene i front og hekk bidrar til at det på ingen måte blir kantete.

Formspråket viser at man har latt seg inspirere av prestisjemerker som Lexus, BMW og Alfa Romeo. Ingen kopi, men et tydelig signal på hvor Mazda er på vei. Resultatet er svært vellykket.

God ergonomi

Også innvendig har Mazda 6 fått en solid overhaling. Konstruktører og designere har brukt mye tid på å finne frem til materialer som skal løfte dette litt ubestemmelige uttrykket "opplevd kvalitet".

Knapper, ratt, seter og andre ting du har fingrene dine borti har fått en kraftig oppgradering – og det nye systemet for rattbetjening av navigasjon og stereoanlegg virker logisk uten at vi fikk foretatt et reelt dypdykk i funksjonaliteten.

Det har også vært jobbet med sittestillingen i bilen. Det er et viktig mål for Mazda å fremstå som sportslig, og det fremheves også gjennom hvordan du sitter bak rattet.

Til tross for at Ford er inne på eiersiden i Mazda, deler ikke Mazda 6 plattform med Mondeo – bilen er utviklet spesielt av Mazda, noe som nesten er litt eksklusivt i en tid der motorer og plattformer deles friskt på tvers av merkene.

Støyreduksjon

Det er ikke noen hemmelighet at en av svakhetene med dagens Mazda 6 er støynivået i bilen. Mazda var klar over dette – og visste det kom til å bli en utfordring, fordi det er vanskelig å isolere støy som fanges opp gjennom hjul og hjuloppheng uten at dette går ut over den direkte styrefølelsen som man mener Mazda skal ha.

Det er imidlertid jobbet svært mye med dette under utviklingen, og uten å ha kjørt bilen på norske asfaltveier er vi overbevist om at denne bilen holder et helt annet nivå – noe som selvsagt er viktig når man skal slåss mot konkurrenter som Ford Mondeo og Volkswagen Passat.

Fokuset har vært på å isolere støyen der den forplanter seg gjennom bilen, snarere enn å støyisolere større deler av karosseriet, fordi dette fort går ut over vekten på bilen. Redusert vekt er nemlig et nøkkelpunkt
i uviklingen av alle Mazdas biler – Mazda mener det er den mest effektive måten å få ned forbruk og utslipp på, i tillegg til forbedret motorteknologi.

Kinderegg

Mazda har jaktet etter å lage en bil som er både praktisk, sportslig og komfortabel. Plassmessig ligger nok Mazda 6 som stasjonsvogn noe bak Mondeo og Passat – delvis på grunn av den skrå bakluka, men den har vokst med 6,5 centimeter siden forrige generasjon. Det betyr i praksis at du har rikelig plass, det samme gjelder den femdørs kombien som også byr på rikelig med bagasjeplass når man åpner bakluka.

Sportslig, men forutsigbar

Vi har testet bilen på bane, og kan konkludere med at man på mange måter har lykkes i å kombinere det sportslige med det komfortable. Når bilen presses inn i en sving understyrer den lett, for å vise sin skepsis til det du driver med, men når du letter på gassen, stabiliserer den seg svært raskt og oppfører seg eksemplarisk gjennom resten av svingen.

Skulle du ønske overstyring, kan du provosere det frem, som på så mange andre forhjulsdrevne biler, ved å gå av gassen brått inne i svingen, men også da besinner bilen seg raskt og velger å finne tilbake til det trygge.

Tre med bensin – en med diesel

De to mest aktuelle motoralternativene i Mazda 6 er 1,8 liters bensin med 120 hester og 2 liters diesel på 140 hestekrefter.

I tillegg finnes det en 2 liters bensinmotor med 147 hester og en 2,5 liters med 170 hester. Sistnevnte er samme motor som sitter i Mazdas nye SUV, CX7.

Dette er en bil som skal ut og konkurrere med andre japanske biler som Toyota Avensis og Honda Accord – men som ikke har noe å skamme seg over når den også kommer til å by opp Ford Mondeo, Volkswagen Passat og kanskje til og med nye Audi A4 til kamp.

Fakta om Mazda 6 MZR 1.8 sedan:
Pris: Ikke klar
Motor: R4, 1998 ccm
88 kW (120 hk) v/5500 o/min
165 Nm v/4300 o/min
LxBxH: 4,75 x 1,79 x 1,44 m
Akselavstand: 2,72 m
Egenvekt m/fører: 1355 kg
Tillat totalvekt: 1885 kg
Maks tauevekt: 1300 kg
Dekk: 195/65R16
Bagasjerom: 504–1096 (maks)
Tankvolum: 64 liter
Forbruk, blandet kjøring: 0,7 l/mil
Aks. 0–100 km/t: 11,3
Toppfart: 198
CO2-utslipp: 165 g/km

Powered by Labrador CMS