img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Mer enn komprimert A6
PRØVEKJØRT: Sammenlignet med sin forgjenger har den nye Audi A4 tatt minst et par steg oppover på statusstigen. Den bygger på elementer fra både A5 og A6, og akselavstanden er bare 3,5 cm kortere enn på A6. Det kjennes på kjøreegenskapene.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i Bil 2/3-2008.

At den nye Audi A4 har mye til felles med både A6 og den lekre coupeen A5, viser seg blant annet i førermiljøet. Vi har sagt det nærmest til det kjedsommelige i løpet av de seneste årene: Førermiljøet i Audis modeller er nær opp til det fullkomne. Dette gjelder så vel oversikt og ergonomi som komfort.

I sterkere grad enn i forgjengeren er førerplassen bygget «rundt» sjåføren. Den kompakte følelsen understrekes av at også setet «smyger» seg rundt kroppen, med god lårstøtte og ypperlig sidestøtte i ryggen. Vår testbil er utstyrt med sportspakke, og dermed har de rikelige reguleringsmulighetene på førersetet fått følge av en tidligere BMW-spesialitet: Sitteputeforlenger, som er ren luksus for de langbeinte blant oss. En imponerende finish med tilhørende kvalitetsfølelse bygger oppunder det positive inntrykket av førermiljøet.

 

Beskjeden benplass bak

I utvendige mål er den nye A4 nærmere A6 enn A5. Utvendig lengde og akselavstand er strukket med henholdsvis 8 og 5 cm i forhold til A5. Det betyr at A4 har en akselavstand som bare er 3,5 cm kortere enn på storebror A6. Dermed skulle vi tro at det ville bli et hav av plass også i baksetet, men det er ikke tilfelle, for akkurat benplassen i baksetet er så beskjeden at den må kalles en av de svakere sider ved A4.

Som på Audi A5 er frontoverhenget vesentlig kortere enn før. Ved at differensialen er plassert foran clutchen, kunne forakselen flyttes 15,5 cm forover. Samtidig er motoren flyttet litt bakover. Den nye konstruksjonen gir bedre vektfordeling – og dermed er det meget fin balanse i bilen, noe som bidrar til imponerende kjøreegenskaper. En presis styring bidrar til at det er en fryd å kuske bilen på svingete og kuperte veier, kjøreopplevelsen er rett og slett gedigen.

Audis ingeniører har funnet et fint kompromiss mellom det komfortable og det sportslige når det gjelder fjæringsoppsettet. Det er bare på rufsete asfalt og vaskebrett at vi likevel tenker tanken at kjøregenskapene har hatt førsteprioritet fremfor komfort.

 

Common rail

Under panseret finner vi en annen av de viktige nyhetene, for den firesylindrede TDImotoren i A4 representerer Audis farvel med pumpedyseteknikken. Nå er det common rail-prinsippet som gjelder også her, på samme måte som Tiguan ble førstemann ut hos Volkswagen. En forskjell er det likevel: Mens den tilsvarende 2,0-literen yter 140 hk hos VW, henter Audi ut 143 hk i sin versjon.

I tillegg til at motoren er meget stillegående, selv til dieselmotor å være, jobber den meget harmonisk sammen med den manuelle, seks trinns gearkassen. Dette må være en av de mest elastiske dieselmotorene på markedet, vi kan i hvert fall ikke huske å ha kjørt noe tilsvarende noen gang. Den drar oss fram uten problemer i femtegear
ved turtall rundt 1000 o/min uten antydning til protester i form av vibrasjoner. Vi kan faktisk kjøre på sjettegear i bytrafikk – uten at det egentlig er noe poeng i det, for da må vi selvfølgelig gi avkall på alle muligheter for kjapp manøvrering, men det viser hvor elastisk dette maskineriet er.

 

Snacks koster penger

På ett område kan Audi sies å ha lagt seg på samme linje som BMW: I basisversjon er det ikke mer enn det høyst nødvendige av utstyr som er inkludert. Du må plusse på ganske mange tusenlapper for å komme opp på et nivå som de fleste kundene ønsker når de kjøper en premiumbil.

I vår testbil beløper ekstrautstyret seg til drøyt 86.000 kroner, hvorav den største posten er Sportspakke til 16.900 kroner. Denne pakken inkluderer sportsunderstell, 17-tommers alufelger og sportsseter med elektrisk korsryggstøtte. Tre soners klimaanlegg koster 6670 kroner ekstra, metallic lakk hele 9100 kroner, lyspakken «xenon plus» koster 8380 kroner og elektrisk justerbart førersete koster 7690 kroner – for å nevne noe. Det blir fort penger av slikt.

 

Stjerne i klassen

Hvis du virkelig vil utnytte de muligheter som teknologien gir for personlige valg av kjøreegenskaper, må du velge «Audi drive select» – et helt nytt system som vår testbil ikke er utstyrt med, ettersom det foreløpig bare er mulig å kombinere med V6-motorene. Med en knapp på dashbordet endres bilens motorkarakteristikk, gearing, dempere og styring. Systemet koster ca. 30.000 kroner alt i alt, fordi det må kombineres med dynamisk styring og demperregulering.

Den duggfriske Audi A4 byr på nok status til at den kan skinne som den nye stjernen i premium-mellomklassen. Det er ingen tvil om at Mercedes-Benz C-Klasse, BMW 3-serie, og for så vidt også påkostede utgaver av både Volvo S40 og Volkswagen Passat, har fått en konkurrent som vil gjøre seg sterkt gjeldende på salgsstatistikken – ikke minst når Avantutgaven er klar for norske veier i løpet av sommeren. Den får sin publikumsdebut under Genèveutstillingen i mars.

FØRERMILJØ 9
Nær det fullkomne. Lek at du er jagerpilot.
PLASS 7
Snau bakseteplass både i lengde og høyde. Bra bagasjerom.
KOMFORT 8
Komforten må lide noe for gode kjøreegenskaper. Lite støy. God sittekomfort.
KJØRING 9
Meget god balanse, fin vektfordeling. Super dynamikk og nydelig styring.
MOTOR/FORBRUK 9
Usedvanlig elastisk dieselmotor. Audi inn i common rail-alderen.
SIKKERHET 10
Som konstruert for NCAP-testen, fem stjerner.
PRIS/UTSTYR 8
Høyeste prisen, spesielt med full pakke.
SUM 60
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

AUDI A4 2.0 TDI

Basispris denne motor: 349.000

Pris, testbil: 436.310

MOTOR

4-sylindret common rail rekkemotor

med to overliggende

kamaksler og fire ventiler

pr. sylinder, turbo.

Boring x slag: 81,0 x 95,5 mm

Sylindervolum: 1968 ccm

Kompresjon: 16,5:1

Effekt o/min: 105 kW (143 hk) v/4200

Dreiemom. o/min: 320 Nm v/1750–2500

Transmisjon: Forhjulsdrift/6M

Dekk: 225/55 R16 V

Dekk testbil: 225/50 R17 Q

ContiWinterViking 2 uten pigg

MÅL

Lengde: 470,3 cm

Bredde: 182,6 cm

Høyde: 142,7 cm

Akselavstand: 280,8 cm

Sporvidde f/b: 156,4/155,1 cm

KUPÉMÅL:

Benplass f/b: 128,0/58,0/70,5* cm

Takhøyde f/b: 100,0/92,5 cm

Kupébredde f/b: 141,0/137,5 cm

* = avstand mellom for- og bakseterygg

målt med en 175 cm lang sjåfør ved rattet.

BAGASJEROM:

Lengde: 100,0/177,0 cm

Bredde: 99,5 cm

Høyde: 48,0 cm

Volum: 480 liter

Lukebredde: 99,5 cm

Lasteterskel: 67,0 cm

VEKTER

Egenvekt m/fører: 1535 kg

Tillatt totalvekt: 2010 kg

Nyttelast: 475 kg

Maks tilhengervekt: 1700 kg

Tillatt vogntogvekt: 3780 kg

Maks taklast: 90 kg

Vekt/effekt: 10,7 kg/hk

Vekt/dreiemoment: 4,8 kg/Nm

AKSELERASJON

0 til 80 km/t: 7,9 sek

0 til 100 km/t: 11,4 sek

0 til 100 km/t fabrikk: 9,4 sek

50 til 80 km/t 3-gear: 4,0 sek

70 til 100 km/t 5-gear: 7,2 sek

Toppfart: 215 km/t

FORBRUK

Forbruk bykjøring: 0,75 l/mil

Forbruk landevei: 0,43 l/mil

Forbruk snitt: 0,55 l/mil

CO2-utslipp: 144 g/km

Vårt testforbruk: 0,62 l/mil

Tankvolum: 70 liter

Teoretisk rekkevidde: 1272 km

STØY

Akselerasjon: 70 dBA

50 km/t: 61 dBA

80 km/t: 63 dBA

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: