-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
A5 1.8: Billig på en dyr måte
Når nye premiumbiler lanseres, kommer de nesten bestandig med de største motorene først. Derfor har vi allerede kjørt A5 både som S5 og med treliters diesel tidligere, men store motorer betyr høye avgifter.
Først publisert i Bil 5 - 2008.
Vår testbil er utstyrt med en 1,8 liters turbomotor med 170 hester og et CO2-utslipp på 169 g/km. Det gjør at startprisen ligger 150.000 under neste modell, som har 2,7 liters diesel.
Godt alternativ
Utstyrt med 1,8 liters turbomotor blir dette en prisgunstig, om vi kan bruke et slikt ord om en bil til 400.000, bil i premiumsegmentet. Audi har løftet kjøreegenskapene og balansen betydelig på de nye generasjonene av A4 og A5, noe som merkes godt, selv med denne motoren.
Turboen sørger for at du har hyggelig drag i hele turtallsområdet. 250 Newtonmeter fra 1500 til 4800 omdreininger gjør at gearkassen kan være i fred selv ved bratte stigninger eller forbikjøringer.
Litt av dynamikken i motoren skapes også av at maks effektområde er konstant fra nettopp 4800 og opp til 6200 omdreininger. Selv om turtallssperren ikke slår inn før ved 7000 omdreininger er ikke dette en motor som inviterer til å ligge i overkant av rødmerkingen.
Forhjulstrekk
For 400.000 må du se langt etter et av Audis fremste konkurransefortrinn, Quattro. Foreløpig finnes dette bare tilgjengelig på de to største motoralternativene, treliter diesel og 3,2 liters bensin samt S5. Dermed blir det lett å skule i retning av BMWs bakhjulsdrift. BMW 320i Coupé har nemlig like mange hestekrefter som testbilen, selv om dreimomentet ligger litt lavere enn hos Audi. Den største forskjellen er nok når det kommer til forskjellen mellom trekk og skyv. Der BMW skyver deg i baken og gjerne er villig til å vifte lett med baken, fremstår A5 mer som den snille fetteren som ikke finner på så mye rampestreker.
Flyr lavt
Det hevdes at det ikke er tilfeldig at toupé rimer på coupé – til å være en biltype som tradisjonelt har hatt stor appell hos menn over 50, er det langt ned når du skal sette deg inn i A5. Bilen er lav og bred, og kupeen er virkelig fintunet for premiumfølelsen. Setene har delskinn og manuelle innstillinger. Men det er ikke vanskelig å finne en meget god sittestilling i sportssetene.
Mye av understyringen som har preget enkelte Audi-modeller er riktignok betydelig redusert, men alt går rolig og sivilisert unna. Dette er først og fremst en bil for medium svingete veier – der kan du til gjengjeld virkelig få frem flyten og smilet.
AUDI A5 1.8 TFSI
Motor: 4-sylindret turbo, 1789 ccm. Effekt: 170 hk v/4800 o/min, 250 Nm v/1500 o/min.
Egenvekt: 1395 kg.
Forbruk: 0,71 l/mil. CO2-utslipp: 169 g/km.
0–100 km/t: 8,4 sekunder. Toppfart: 228 km/t.
Pris: 397.500, pris testbil: 457.800.
Konkurrenter: BMW 320i Coupé, Alfa Romeo GT, Peugeot 407 Coupé.