img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
A5 1.8: Billig på en dyr måte
PRØVEKJØRT: Når nye premiumbiler lanseres, kommer de nesten bestandig med de største motorene først. Derfor har vi allerede kjørt A5 både som S5 og med treliters diesel tidligere, men store motorer betyr høye avgifter.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i Bil 5 - 2008.

Vår testbil er utstyrt med en 1,8 liters turbomotor med 170 hester og et CO2-utslipp på 169 g/km. Det gjør at startprisen ligger 150.000 under neste modell, som har 2,7 liters diesel.

 

Godt alternativ

Utstyrt med 1,8 liters turbomotor blir dette en prisgunstig, om vi kan bruke et slikt ord om en bil til 400.000, bil i premiumsegmentet. Audi har løftet kjøreegenskapene og balansen betydelig på de nye generasjonene av A4 og A5, noe som merkes godt, selv med denne motoren.

Turboen sørger for at du har hyggelig drag i hele turtallsområdet. 250 Newtonmeter fra 1500 til 4800 omdreininger gjør at gearkassen kan være i fred selv ved bratte stigninger eller forbikjøringer.

Litt av dynamikken i motoren skapes også av at maks effektområde er konstant fra nettopp 4800 og opp til 6200 omdreininger. Selv om turtallssperren ikke slår inn før ved 7000 omdreininger er ikke dette en motor som inviterer til å ligge i overkant av rødmerkingen.

 

Forhjulstrekk

For 400.000 må du se langt etter et av Audis fremste konkurransefortrinn, Quattro. Foreløpig finnes dette bare tilgjengelig på de to største motoralternativene, treliter diesel og 3,2 liters bensin samt S5. Dermed blir det lett å skule i retning av BMWs bakhjulsdrift. BMW 320i Coupé har nemlig like mange hestekrefter som testbilen, selv om dreimomentet ligger litt lavere enn hos Audi. Den største forskjellen er nok når det kommer til forskjellen mellom trekk og skyv. Der BMW skyver deg i baken og gjerne er villig til å vifte lett med baken, fremstår A5 mer som den snille fetteren som ikke finner på så mye rampestreker.

 

Flyr lavt

Det hevdes at det ikke er tilfeldig at toupé rimer på coupé – til å være en biltype som tradisjonelt har hatt stor appell hos menn over 50, er det langt ned når du skal sette deg inn i A5. Bilen er lav og bred, og kupeen er virkelig fintunet for premiumfølelsen. Setene har delskinn og manuelle innstillinger. Men det er ikke vanskelig å finne en meget god sittestilling i sportssetene.

Mye av understyringen som har preget enkelte Audi-modeller er riktignok betydelig redusert, men alt går rolig og sivilisert unna. Dette er først og fremst en bil for medium svingete veier – der kan du til gjengjeld virkelig få frem flyten og smilet.

AUDI A5 1.8 TFSI
Motor: 4-sylindret turbo, 1789 ccm. Effekt: 170 hk v/4800 o/min, 250 Nm v/1500 o/min.
Egenvekt: 1395 kg.
Forbruk: 0,71 l/mil. CO2-utslipp: 169 g/km.
0–100 km/t: 8,4 sekunder. Toppfart: 228 km/t.
Pris: 397.500, pris testbil: 457.800.
Konkurrenter: BMW 320i Coupé, Alfa Romeo GT, Peugeot 407 Coupé.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: