Mazda6: Finslipt våpen

For å lykkes i Europa er det viktig for en bilprodusent å være godt representert i det øvre mellomsjiktet. Med sin nye 6’er er Mazda klar for økt konkurranse.

Publisert Sist oppdatert

Mazda 6

Først publisert i Bil 5 - 2008.

Smak og behag varierer fra land til land. Derfor tilbys også neste generasjon Mazda6 i tre forskjellige karosseriformer med fire alternative motorer. Og siden det sist ankomne karosseriet er det mest aktuelle for
Norge, valgte importøren å vente med lanseringen. Men i april er nye Mazda6 her, både som sedan, 5-dørs kombikupé og stasjonsvogn.

Bilen har fått et utseende som er lett å like, nå kan vel det sies også om forgjengeren, som var en viktig brikke i å løfte Mazda ut av et økonomisk uføre. I Europa er Mazda6 solgt i 470.000 eksemplarer siden lanseringen i 2002. Største markeder er Tyskland, Storbritannia og et marked som i alle fall ikke blir mindre viktig i årene fremover – Russland.

Mazda6 har i denne perioden funnet veien til nærmere 10.000 norske nybilkjøpere. Og både disse og andre som vurderer en ny familie- eller firmabil i nærmeste fremtid, bør sette nye Mazda6 på vurderingslista.

Gunstig kombinasjon

Mest populær blir fortsatt stasjonsvogn. Men selv om det tradisjonelt har vært solgt mest biler med 1,8-liters bensinmotor her i landet, er ikke informasjonssjef Marina Maneas Bakkum hos den norske importøren i tvil om at de fleste nå vil gå for diesel.

Derfor, og som et plaster på såret for at den rimeligere 121-hesters dieselmotoren er tatt av programmet, har organisasjonen hennes forhandlet seg frem til en gunstig pakkepris på stasjonsvogn med diesel og utstyrsnivå Advance. I ny utførelse blir denne bilen drøyt 30.000 kroner rimeligere enn en tilsvarende utstyrt forgjenger.

Og siden Mazda Norge er så sikre på hvilken utgave norske kunder vil ha, valgte vi å bruke tiden vår til å prøvekjøre akkurat denne et par korte dager på svingete italienske veier med noen innslag av autostrada langs en pittoresk riviera.

Det første som imponerer oss er motoren. Det er utrolig hvilke ressurser den besitter langt nede i kjelleren. Ved turtall under tusen omdreininger trekker den oss opp svingete stigninger uten antydning av protest. Situasjoner som ville få de fleste andre dieselmotorer i denne klassen til å hoste og akke seg, trekker motoren oss tilsynelatende uanstrengt gjennom. Men selv om du sjeldent behøver å geare, er det lite å utsette på gearkassen, som er kontant og aldri nøler med å finne riktig spor.

Kjerneverdier

Tre kjerneverdier ble lagt til grunn for utvikling når Mazda skulle erstatte en av sine mest populære modeller gjennom tidene. Den nye bilen skulle bli "emosjonell og sportslig", både med hensyn til utseende og kjøreopplevelse. Dessuten skulle den oppleves som "eksklusiv" og by på "smart funksjonalitet".

Bilen har en størrelse og utforming som gir en fin balanse mellom sportslighet og komfort. Dessuten er den godt lyddempet. Med et utseende som har hentet inspirasjon fra så vel japanske som tyske prestisjemodeller og en finish som etter vårt førsteinntrykk ikke står nevneverdig tilbake for disse, gir vi også godkjent for eksklusivitet. Og praktiske løsninger er Mazda gode på.

Karakuri

Ta for eksempel seteløsningen "Karakuri". Ved hjelp av en hendel på hver side i bagasjerommet feller du baksetene flatt ned i gulvet i forholdet 40/60. Enklere enn dette kan det ikke gjøres. Og når du åpner bakluka, følger bagasjeromstrekket med opp, slik at det ikke er i veien for innlastingen. Når du ikke bruker trekket, får det plass i et separat rom under bagasjeromgulvet. 519 liter rommer bagasjerommet, og en åpning på 1066 mm er av de bredeste i klassen.

Med en lengdeøkning på 75 mm samt ekstra bredde og høyde på henholdsvis 15 og 10 mm, er nye Mazda6 mer rommelig enn forgjengeren. Akselavstanden er økt med 50 mm, og kombinert med en høyere sittestilling gir dette meget god benplass bak en fører på 175 cm. Det med sittehøyden er forøvrig en av våre små innvendinger, vi hadde nok følt bilen som enda mer sportslig med baken noen millimeter nærmere asfalten. Men dette er selvsagt smak og behag.

Her har Mazda gjort en god jobb med å videreforedle en populær bil i mellomklassen. Dessuten har de, på tross av økte dimensjoner som burde medført en vektøkning på nærmere 90 kg, klart å senke vekten med ca. 35 kg fra forgjengeren, takket være utstrakt bruk av lettere materialer – i første rekke høyfast stål.

MAZDA6 STASJONSVOGN 2,0 D 140 HK ADVANCE
Motor: 4-sylindret, 1998 ccm. Effekt: 140 hk v/3500 o/min, 330 Nm v/2000 o/min. LxBxH: 478,5 x 179,5 x 149 cm.
Akselavstand: 272,5 cm. Egenvekt: 1545 kg. Totalvekt: 2110 kg.
Forbruk: 0,57 l/mil. CO2-utslipp: 149 g/km.
0–100 km/t: 10,9 sekunder. Toppfart: 198 km/t. Pris: 318.100.
Konkurrenter: Toyota Avensis, VW Passat, Ford Mondeo, Peugeot 407, Opel Vectra.

Powered by Labrador CMS