img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Audi TT: Dieselracing for gatebruk
PRØVEKJØRT: Audi hevder de har laget den reneste sportsbilen i verden – det har de gjort ved å putte sin TDI-motor i TT.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif


Le Mans-erfaringer

Det å slippe en turbodiesel i TT er en naturlig følge av Audis innsats i 24-timers løpet på Le Mans med R10 og den positive responsen man har fått på en dieselversjon av R8.

 

Både Roadsteren og Coupé kan nå bestilles med den forholdsvis nye common-rail TDI-motoren på to liter med 170 hester.

 

Ikke skremmende mye hestekrefter i en sportsbil, men et dreiemoment på 350 Nm er faktisk mer enn dagens flaggskip, V6 bensinmotoren på 3,2 liter. I praktisk bruk føles det faktisk tilstrekkelig til å gjøre TT til hva den er skreddersydd for å være, en sportsbil til hverdagsbruk.

 

Anvendelige krefter

 

Ettersom maks dreimoment dukker opp allerede ved 1750 o/min betyr det at du har rikelig med krefter når du akselerer. Kombinert med firehjulstrekk gjør TT TDI unna 0 til 100 på respektable 7,5 sekunder.

 

Audi har jobbet mye med å dempe dieselstøyen i TT. På tomgang er det nesten umulig å høre at det er en diesel, og ute på veien i litt fart glemmer du det fort.

 

Tar du en kikk på turtelleren, ser du at den stopper opp på 5000 o/min. Det er betydelig mindre enn bensinmotoren, men motoren drar fint helt opp til 5000 selv om mesteparten av skyvet kommer fra 1750 til 3500 o/min.

 

Likevel – skal man velge diesel og TT bør man gå for Coupé. I roadsteren blir det til tross for dempingen litt feil med lydbildet.

 

Fin balanse

 

En tyngre motor i en Audi er sjelden godt nytt. Det er imidlertid gledelig å merke at TT ikke har mistet grepet og kjøreegenskapene som vi kjenner fra bensinutgavene. På godt svingete veier rundt Audis hovedkvarter i Ingolstadt angriper dieseldyret svingene med stor selvsikkerhet. Styringen er lett, men presis.

 

Velger du Audis Magnetic ride forbedrer du kjøreegenskapene ytterligere. Bak navnet skjuler det seg bruk av elektromagneter som styrer viskositeten til den magnetiserte vesken i støtdemperne.



Finnes det et marked?

Da første uke av mai var unnagjort var 11 TTer solgt så langt i år.  I hele fjoråret stoppet det norske salget på 86, noe som ga den en 118. plass på salgslisten. Vi snakker med andre ord om en nisjebil og det er spørsmål hvor mye vekt kjøperne av disse bryr seg om drivstoffutgifter.

 

Det som imidlertid kan bli en faktor er at det finnes en del mennesker som både har lyst på en sportsbil og et brukbart miljøimage.

 

Og selv om du neppe får diplom av naturvernerne er det ganske imponerende med en sportsbil med et forbruk på ned mot halvliteren på mila. Oppgitte forbruk er 0,53 liter per mil for kupéen og 0,55 for den åpne toseteren. CO2-utslippet er 140 gram per kilometer for førstnevnte og 145 gram for roadsteren.

 

Godt med krefter tilgjengelig i riktig turtallsområde.

-   Diesel og kabriolet oppleves fortsatt som feil.

 

Fakta Audi TT Coupe 2.0 TDI Quattro:


Motor: 4-sylindret turbodiesel 1968 ccm

Ytelser: 170 hk ved 4200 o/min – 350 Nm v/ 1750 – 2500 o/min.

Egenvekt: 1370 kg

Forbruk: 5,3

CO2-utslipp: 139 g/km
0-100: 7,5

Toppfart: 226 km/t

Pris: Ikke klar – men trolig mellom 430.000 og 440.000 kroner 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: