img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
A4 Avant: Fremad med bakenden
PRØVEKJØRT: Vi tillater oss det lille ordspillet i tittelen. Bakenden er jo den viktigste «kroppsdelen» på en stasjonsvogn, og Avant betyr rett og slett fremad.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i Bil 6 - 2008.

At det går fremad med Avant er det liten tvil om, både i betydningen fart og krefter og når det gjelder salget. Når importør Harald A. Møller AS har planer om å selge 2000 av denne nykommeren samt 500 sedaner i år, betyr det at A4 høyst sannsynlig blir Audis bestselger her på berget i 2008.

Vi fikk anledning til å prøvekjøre A4 Avant på Ibiza en måneds tid før lanseringen her hjemme. Prisen tatt i betraktning ble vi mest imponert over de to minste motorene, det vil si den direkteinnsprøytede 1,8-liters bensinmotoren (TFSI) med 160 hk og common-rail dieselmotoren med 2,0-liters volum og 143 hk. Når begge disse to har en startpris like i overkant av 370.000 kroner er det nærliggende å hevde at A4 Avant er en prisbombe.

På grunn av endrede motorer er det ikke mulig å sammenligne direkte med den utgående modellen, men et eksempel er at den nye 2.0 TDI med 143 hk koster 9000 kroner mindre enn den gamle med 140 hk. Samtidig er det verdt å merke seg at utstyrsnivået er høyere og plassen er rommeligere i nykommeren.

Grunnen til den forholdsvis rimelige prisen er å finne under panseret. Motorene har fått høyere effekt samtidig som forbruket har gått ned. Med lavere forbruk synker også CO2-utslippet, og ettersom avgiftene delvis er CO2-basert, bidrar dette i positiv retning når det gjelden prisen.

 

Nesten som storebror

Nykommeren har en akselavstand som er nesten 17 cm lenger enn på forgjengeren, det betyr at den bare er 4,5 cm kortere enn på storebror A6. Dermed skulle vi tro at det ville bli et hav av plass også i baksetet, men her blir passasjerene bare tilgodesett med 1,5 cm bedre benplass. Derimot har volumet i lasterommet vokst med 50 liter, noe som er et resultat av både større lengde og større bredde.

Ingeniørene i Ingolstadt har funnet et fint kompromiss mellom det komfortable og det sportslige når det gjelder fjæringsoppsettet. Det er bare på rufsete asfalt og vaskebrett at vi likevel tenker tanken at kjøreegenskapene har hatt førsteprioritet fremfor komfort.

Hovedgrunnen til løftet i kjøreegenskaper stiftet vi bekjentskap med i sedanen. Ved at differensialen ble plassert foran clutchen, kunne forakselen flyttes drøyt 15 cm forover. Samtidig er motoren flyttet litt bakover.

Den nye konstruksjonen gir bedre vektfordeling samtidig som sporvidden er 5 cm større. Resultatet er meget fin balanse i bilen og imponerende kjøreegenskaper. En presis styring bidrar til at det er en fryd å kuske bilen på svingete og kuperte veier.

 

Drive select

Det er ikke bare når det gjelder kjøreegenskaper Audi har lagt seg i selen for å nærme seg BMW, de har lagt seg på samme linje når det gjelder utstyrspakker. I basisversjon er det ikke mer enn det høyst nødvendige av utstyr som er inkludert, mens du må plusse på ganske mange tusenlapper for å komme opp på et nivå som de fleste kundene ønsker når de kjøper en premiumbil.

På den meget rikholdige listen over ekstrautstyr finner vi blant annet Audi Drive Select, systemet som gjør det mulig å endre bilens karakter ved et trykk på en knapp. Tre valgmuligheter er forhåndsinnstilt: Comfort, Dynamic og Auto.

Tilsynelatende er prisen på Drive Select meget gunstig, nemlig 3540 kroner, men den må kombineres med enten dynamisk styring (11.810 kroner) eller demperregulering (12.990 kroner). På biler med navigasjonssystem (28.810 kroner) finnes også et fjerde valg, Individual. Her kan du for eksempel stille inn motorkarakteristikken på komfort, men dempingen får et mer fast og dynamisk preg.

 

Fleksibel motor

Dieselmotoren med 143 hk skrøt vi av også da vi kjørte den i sedanen. I tillegg til at motoren er meget stillegående, selv til dieselmotor å være, jobber den meget harmonisk sammen med den manuelle, sekstrinns gearkassen.

Vi mener at dette må være en av de mest elastiske dieselmotorene på markedet. Hvis du vil, er det fullt mulig å la bilen rusle i femtegear ved turtall rundt 1000 o/min – uten antydning til protester i form av vibrasjoner.

Avhengig av motorvariant leveres A4 Avant med enten manuelt gear, multitronic eller tiptronic. Senere kommer også dobbeltclutchsystemet S-tronic i kombinasjon med de største motorene. I starten er det bare
3,2-liters FSI-motor med 265 hk som kan leveres med quattro, en kombinasjon som koster 745.900 kroner.

Senere vil flere motorvarianter, både bensin og diesel, kunne kombineres med quattro, den minste av disse vil være TFSI-motoren med 160 hk. På slutten av året vil en prisgunstig 1,8-liters bensinmotor med 120 hk være klar for levering.

 

AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 143 HK:

Motor: 4-sylindret common rail. Effekt: 143 hk v/ 4200 o/min. 320 Nm v/1750–2500 o/min.
LxBxH: 4,70 x 1,83 x 1,44 m. Akselavstand: 2,80 m.
Egenvekt m/fører: 1595 kg.
0–100 km/t: 9,7 sek.
Toppfart: 208 km/t.
Forbruk, blandet kjøring: 0,57 l/mil.
CO2: 149 g/km.
Pris: 372.900.
Konkurrenter: BMW 3-serie Touring, Mercedes-Benz C-Klasse st.v.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: