Jagura XF SV8: Ny æra

Det er ingen grunn til å gjøre seg større enn man er. Det å sette seg inn i en Jaguar bringer frem smilet og forventningene til en bilopplevelse litt ut over det vanlige.

Publisert Sist oppdatert

Jaguar XF

Først publisert i Bil 6 - 2008.

Enten man er fascinert over de store, luksuriøse, klassiske Jaguarene, eller det er sportslige modeller som XK, E-Type eller XJ220 som får hjertet til å slå fortere. Det er noe med dette engelske bilmerket.

Jaguar er nå, etter å ha vært i hendene på Ford i mange år, på indiske hender – men Tata, som er de nye eierne, sier at de vil gjøre alt for å ivareta merkets tradisjoner og historie.

XF representerer en helt ny æra for Jaguar. Til tross for at bilen er basert på en modifisert utgave av plattformen til S-Type, har man lykkes med å lage noe som både er tøft og sportslig, samtidig som det føles eksklusivt.

Presis styring og godt grep

Det er rett og slett vanskelig å finne noe å sette fingeren på når det kommer til kjøreegenskapene til nye XF.

Kjørekomforten er kanskje litt hardere enn forventet, men når man tar en titt på originalhjulene og konstaterer at den ruller på 20 tommers hjul med 30-profil må man nesten regne med at man kjenner godt hva
som befinner seg under dem.

Likevel er dempingen meget veltilpasset. Den etterlater ingen tvil – dette er en bil for folk med sportslig kjørelegning. Det skaper litt avstand til komforten man forbinder med Mercedes, og peker mer i retning av BMW.

Uten å ha begge bilene tilgjengelige samtidig, (vi lover å ta den tunge jobben med å kjøre dem i sammenligningstest senere,) sitter jeg likevel igjen med en følelse av at Jaguaren ikke står noe tilbake for dagens 5-serie.

Styringen er utrolig presis og fungerer mer eller mindre etter prinsippet at den veien du peker med rattet – den veien tar bilen. Grepet er meget godt, og fornuften, sammen med Jaguarimportørens avskjedshilsen: "Vi er svært glad i den bilen," gjør at vi slipper opp lenge før bilen gjør det.

Oppstandelsen

Gearkassen styres med det lille, fikse hjulet som stiger opp fra midtkonsollen når du starter bilen. Selve gearkassen skifter svært raskt – faktisk raskere enn den i Jaguars egen sportsbil, XK.

Med knappene som sitter rundt gearhjulet kan du nærmest skreddersy hvordan bilen skal oppføre seg. Trykker du på knappen med det rutete flagget går bilen i dynamisk modus, som gjør girskiftene enda raskere, fjærene stivere og en stabilitetskontroll som slipper litt opp.

Lek med lys

På plass inne i kupeen er det mye å glede seg over. XF kommer i tre utstyrsnivåer. Luxury og Premium Luxury, som du kan få på diesel- og
bensinutgavene, samt en egen pakke som er forbeholdt toppmodellen SV8.

Sømmer i kontrastfarge rammer inn dashbordet, som selvsagt er trukket med hud i høy kvalitet. Alt er ryddig og systematisk, bare på en litt annen måte enn vi kjenner det fra Mercedes og BMW. Ergonomien er imidlertid god, og ting virker solid og litt gedigent.

Kanskje er den aller finest når mørket senker seg. Det turkise lyset understreker det eksklusive preget. Små, fikse detaljer som at du ikke har noen hendel for å åpne hanskerommet – men bare en liten sirkel som du berører med fingeren. På samme måte kan du styre interiørlyset i bilen.

Navigasjon, underholdning og flere andre funksjoner styres fra en lettlest berøringsskjerm – derfra kan du også styre iPoden din om du er utstyrt med en slik. Det tok oss under ett minutt å koble opp mobiltelefonen via blåtann.

Mest for to

Til tross for at Jaguar XF er en firedørs bil med ambisjoner om å ta markedsandeler fra biler som BMW 5-serie, Audi A6, samt Mercedes E-klasse og CLS, er det først og fremst i forsetene du finner deg til rette. Det blir i trangeste laget i baksetet når føreren er over 1,80.

Også bagasjerommet er begrenset, sammenlignet med konkurrentene – nok plass til to golfsett eller bagasje nok til en ferietur for to. Ferie bør du imidlertid reise på om du først kjøper en XF. Dette er en bil som inviterer til å kjøre langt – og gjerne fortere enn det som er anbefalt hastighet i Norge.

Vi tillater oss også å stille noen spørsmål ved finishen på enkelte detaljer på bilen. Der holder enda ikke Jaguar helt følge med sine tyske perfeksjonistkonkurrenter. Det er for så vidt små ting, men nok til at man nok vil irritere seg litt over det om man legger godt over halvannen million på bordet for en bil som denne.

Mest diesel

Så langt har man solgt rundt 40 XFer i Norge. Det er sikkert mange som nå kommer til å vurdere Jaguar, som ikke har gjort det tidligere.

Billigste utgave av XF er utstyrt med en 2,7-liters V6-diesel som er utviklet i samarbeid mellom Ford og PSA. Den finnes i biler som Land Rover Discovery3, Citroën C6 og Peugeot 607. Det er en moderne og fin motor med 207 hester, som gir XF en startpris på 720.000 kroner. Neste alternativ er en treliters V6 bensinmotor med 238 hester. Da med en startpris på 836.900.

Oppe i toppen finner vi to V8ere. Den råeste, som vi har kjørt, med kompressor. Uten pustehjelp yter motoren 298 hester, mens med kompressor hisses den opp til 416 hestekrefter. Hestekrefter koster imidlertid penger, 1.090.900 uten kompressor og hele 1.533.300 med.

JAGUAR XF SV8:

Motor: V8 kompressor, 4196 ccm. Effekt: 416 hk v/6250 o/min, 560 Nm v/3500 o/min.
Egenvekt: 1842 kg.
Forbruk: 1,26 l/mil.
CO2-utslipp: 299 g/km.
0–100 km/t: 5,4 sekunder.
Toppfart: 250 km/t.
Pris: 1.533.300.
Konkurrenter: BMW 5-serie, Mercedes E-klasse, Audi A6, Mercedes CLS.

Powered by Labrador CMS