Passat CC: Statusbil for hverdagshelter

Idet vi er i ferd med å gli over i motsatt kjørebane og inn i en møtende bil er det som om en usynlig hånd tar rattet og sørger for at vi holder oss på riktig side av streken.

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen Passat

Først publisert i Bil 6 - 2008.

Lane Assist kaller Volkswagen systemet. Det registrerer veimerkingen og holder på den måten orden på hvilken fil, eller kjørebane, du befinner deg i. Skulle du i et uoppmerksomt øyeblikk gli inn (eller ut) mot linjen, vil bilen automatisk svinge ut (eller inn) igjen.

Det tar litt tid å venne seg til at bilen styrer litt imot, om du faktisk ønsker å passere en slik linje. Systemet kan selvsagt slås av, og trer heller ikke inn om du bruker retningssignal når du skifter fil. Med andre ord også kanskje en oppdragende effekt.

På vei opp

Du kan knapt være mer Hvermansen enn å kjøre Passat. Praktisk, fornuftig, trygt, og antagelig det samme som to av naboene. Med CC ønsker Volkswagen helt åpenbart å gjøre noe med dette. De er på et tokt der de ønsker å flytte hele merkevaren sin oppover mot en klasse
som kan kalles Premium Light.

Det er grunn til å mistenke Volkswagen for å ha mer enn bare sniktittet litt oppover mot en bil som Mercedes-Benz CLS. Og strengt tatt var det ikke så mange andre steder å kikke – for store firedørs coupé-biler er det ikke flust av.

Passat CC ble vist første gang på Detroit-utstillingen i januar. Mange hadde nok trodd at akronymet CC skulle stå for Coupé Cabriolet. At vi snakket om en stor EOS, men neida – fiffige navnesnekkere hadde pønsket ut ganske snedige Concept Coupé. Når bilen nå er klar for lansering har de to bokstavene byttet betydning til Comfort Coupé.

Kanskje ikke et navn man får full tenning av – men da bør man unne seg en tur rundt den.

Designfokus

For når det kommer til proporsjoner har designerne helt klart hatt en svært god dag på jobben. Selv om hekken kanskje kunne vært tatt enda lenger, må man bare nikke anerkjennende til taklinjen, ruteprofilen og det store bakvinduet som virker enda større på grunn av en svart list øverst på bagasjelokket.

I motsetning til på enkelte andre eksempler vi har sett, har man også klart å få en fin bue på A-stolpen uten at det gjør at panseret må trekkes så langt frem at det skaper et uheldig langt overheng foran forhjulene.

La deg imidlertid ikke lure til å tro at Volkswagen er på Phaeton-sporet igjen. CC er først og fremst en Passat, selv om det ikke bare er eksteriøret som er endret.

2+2

Når du glir inn i gode sportsseter er du ikke i tvil om at du sitter i en Passat – likevel har man løftet en del detaljer slik at det føles akkurat tilstrekkelig mer eksklusivt. Det er lett å finne seg til rette med gode seter og ting svært ergonomisk og intuitivt plassert på tysk vis.

Interiøret er ekte 2+2 med skikkelige bakseter som gir grei plass til to voksne personer om de ikke er altfor høye eller har for langbente personer foran seg. Mellom seg har de en midtkonsoll med ekstra lagringsplass og koppholdere. Det er strødd en passe mengde krom rundt på knapper og hendler uten at det blir for mye "bling".

Bilen kan leveres med adaptivt chassis (DCC). Det gjør at du kan velge mellom normal, komfort og sport. Elektronikken registrerer hele tiden underlaget og forsøker å tilpasse demping til ditt valgte program.

Nå skal det imidlertid sies at CC ikke blir noen sportsbil – selv med adaptivt chassis og den største motoren. Men kjører du alene og ønsker å ta svingene litt mer sportslig, gjør DCC jobben. Systemet er tilsvarende det du finner i nye Audi A5 og A4.

I tillegg kan bilen leveres med parkeringsassistent som smetter bilen inn i en luke for deg, og adaptiv cruisekontroll som regulerer hastighet og avstand til bilen foran fra 0 til 210 kilometer i timen. Systemet bruker også radaren til å varsle deg om en bråstopp, samtidig som bremsene gjøres klare for full stopp.

Lever opp til navnet

Kjøreopplevelsen i Passat CC er rett og slett ganske Passat. I likhet med mange andre biler som leveres med forskjellige motorer forandrer bilen også kjørekarakteristikk etter ditt valg her. Med den store V6-motoren føles virkelig CC som en stor coupé.

Ettersom firehjulstrekk er standard, får du en helt annen balanse og stabilitet enn med forhjulstrekk. Velger du å gå for 1.8 TSI-motoren med 160 hestekrefter eller toliters TDI-motor med 140 hester har du krefter nok til å frakte deg selv komfortabelt, men noen sportsbil blir det selvsagt ikke. Støynivået er behagelig lavt til tross for rammeløse vinduer, noe som naturlig bidrar til storbilfølelsen.

Passat CC er satt opp for komfortabel transport av voksne mennesker. Selv om Volkswagen sier at de henvender seg til yngre bilkjøpere med denne modellen, tillater vi oss å minne om at det slett ikke er tilfeldig at coupé rimer på tupé.

Designen og Volkswagens sterke posisjon gjør at dette har blitt en bil som du gjerne parkerer utenfor garasjen.

Under 400.00

Takket være norske avgifter er det selvsagt de to minste motoralternativene som vil selge mest. Importøren regner med at i overkant av 200 Passater i år vil være CC’er. Den billigste utgaven er 2.0 TDI med 140 hester, som starter på 375.000 kroner. Billigste bensinmotor starter på 390.000.

Skulle du være litt gal og klinke til med V6-motoren, starter prisen på 865.000. Denne har siste generasjon av firehjulstrekksystemet 4motion og DSGgearkasse. Da har du mye utstyr som standard, men det er sikkert fullt mulig å legge på 100.000 til uten noe stort problem.

VOLKSWAGEN PASSAT CC 1.8 TSI:

Motor: Firesylindret turbomotor, 1798 ccm.
Effekt: 160 hk ved 5000 o/min, 250 Nm ved 1500–4200 o/min.
0–100 km/t: 8,6 sekunder.
Toppfart: 222.
Forbruk: 0,76 l/mil.
Utslipp: 180 g/km.
Pris: 390.000.
Konkurrenter: Ingen krystallklare, men Audi A5, Ford Mondeo og dagens Passat sedan bør nevnes.

Powered by Labrador CMS