-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mer enn bokstavlek
En liten S bak TT viser at dette er den kraftigste Audi TT noensinne. Så da gjenstår spørsmålet
Først publisert i Bil 7 - 2008.
På hjemmebane, i Ingolstadt, rett utenfor München, gjør Audi alt de kan for å løfte sin TT frem i rampelyset. Da første uke av mai var unnagjort var 11 biler solgt så langt i år – i hele fjoråret stoppet det norske salget på 86 – det ga den en 118.-plass på salgslisten. Vi snakker med andre ord om en nisjebil.
Sportsbil til hverdags
Nisje til tross – Audi TT er noe så herlig som en sportsbil du kan bruke til hverdags. Selv med forhjulstrekk byr den på en akkurat passe porsjon sportslighet – med firehjulstrekk skrur den til skruen enda noen hakk og gir deg det grepet du trenger.
Har du vært på jakt etter den sportslige TTen har du så langt hatt valget mellom en toliters turbo med 200 hester, eller en altfor tung og litt for tørst, 3,2 liter med 250 hester. Når Audi nå henger sin etter hvert godt kjente S på bilen, får den en etterlengtet effektøkning til
272 hk, og firehjulstrekk som standard.
Du kan velge om du vil ha coupé eller roadster – bortsett fra det er svært mye standard.
Audiofili
Idet du starter den nyfriserte 2-literen hører du straks forskjellen. TT har kommet i stemmeskiftet og utstøter en bestemt, lavfrekvent brumming. Gi litt gass, og en pirrende og distinkt plystrelyd blander seg inn i resten av motorlyden – trolig på grunn av en større turbo. Legg til det dempede smellet ved hvert gearskift. Om du ikke er særs god i poker er det vanskelig å holde tilbake et smil.
Motoren er den samme som du finner i Audi S3 – det betyr at de fleste komponentene er forsterket og den omtalte, hvinende turboen større. I tillegg har TTS fått forbedrede innsug og forbedret utblås.
Rask og raskere
Fra stillestående til 100 går unna på 5,4 sekunder med manuell girkasse, og 5,2 med S tronic dobbelkløtsjkasse. Da er du bare to tideler bak en potent bil som BMW Z4 M Coupé og to tideler raskere enn en Porsche Cayman S.
TTS er utstyrt med en Sversjon av Audis Magnetic ride som standard. Bak navnet skjuler det seg bruk av elektromagneter som styrer viskositeten til den magnetiserte væsken i støtdemperne. Dermed kan du styre fjæringskomfort fra stiv til stivere. Begge er til å leve med – i hvert fall før vi har prøvd på norsk telehiv. Personlig foretrekker vi den stiveste varianten – den kler bilen og gir deg godt grep selv på svært svingete veier rundt Ingolstadt. Skulle vi ønske oss noe, måtte det være enda litt mer direkte styrefølelse.
Forbedret Quattro
En forbedret versjon av firehjulstrekksystemet Quattro hjelper også godt til her. Systemet nå er i stand til å flytte nesten 100 prosent av kreftene til for- eller bakhjulene, og takket være en forhåndsøkning av trykket skjer det dobbelt så raskt som tidligere.
Det hele gjør bilen raskere og tryggere, men kanskje litt kjedeligere. Sportsbil skal gjerne skyve i baken – den følelsen får vi ikke i TT slik den er satt opp nå.
Kritikken mot bilen blir noe av den samme som mot resten av S-modellene til Audi: Det er nesten litt for perfekt. Man ser tallene og kjenner grepet – men det føles som det mangler litt av råskapen som gir det følelsesmessige kicket som man elsker ved en sportsbil – kan vi håpe på en TT RS?
Flere bilder finner du på www.bilnorge.no/audi – der kan du også lese om hva vi mener om TT med turbodiesel.
Audi TTS
Motor: 4-sylindret bensinturbo, 1984 ccm. Ytelse: 272 hk v/6000 o/min, 350 Nm v/2500 o/min.
Egenvekt: 1395 kg.
Forbruk: 0,79 l/mil.
CO2-utslipp: 191 g/km.
0–100: 5,2 sekunder.
Toppfart: 250 km/t.
Pris: 763.800
Konkurrenter: BMW Z4 3.0i, BMW 135i Coupé, Porsche Cayman S,
Mercedes-Benz SLK 350, Nissan 350Z, Mazda RX-8.