Øresus

Er du av dem som er på jakt etter en kabriolet for koseturer på småsvingete veier – en slags koseturkamerat for solskinnsdager – kan du trygt styre unna BMW M3 cabriolet.

Publisert Sist oppdatert

BMW M3 Cabriolet

Først publisert i Bil 8/9-2008.


Er du derimot velbeslått og på jakt etter en mentalt ustabil jaktkamerat som forteller verdens beste historier, er du definitivt på sporet.

I likhet med flere andre premiumcabrioleter har M3 byttet ut stofftaket med et i stål – noe som har bidratt til å gjøre den nye generasjonen biler 30 prosent stivere enn forgjengeren. Taket legger seg pent på plass i bagasjerommet på 22 sekunder, men taket og mekanismen veier ikke helt ubetydelige 230 kilo.

To clutcher eller én?

Vår testbil var utstyrt med BMWs toclutchkasse, som skal spare viktige 0,2 sekunder fra null til hundre sammenlignet med en tradisjonell manuell kasse. Om du ønsker, kan du enkelt dytte spaken til siden og la elektronikken styre resten. Skulle du føle for å overstyre valgene, kan du enkelt bruke en av de lekre spakene bak rattet. Alternativt kan du slå girspaken til siden for å velge Sportprogrammet.

Om dette ikke er nok, kan du trykke Drivelogic-knappen som du finner rett ved girspaken. Den gir deg muligheten til å velge mellom fem innstillinger for Drive, som påvirker hastigheten på girskiftene, hvor lenge den henger på giret, gass under nedgiring og hvor villig den er til å gire ned ved pådrag. Med andre ord justerer du deg oppover fra komfort til ren sport.

Til tross for potensialet for problemfrie, sømløse girskift som ligger i en slik girkasse, må vi innrømme at vi nok fremdeles ville gått for en manuell girkasse om det virkelig var det genuint sportslige man er ute etter. På den annen side – da ville man kanskje ikke valgt en cabriolet?

Fryd for øret

Når anledningen nå byr seg, vil undertegnede benytte den til å beklage overfor tre snekkere som nær ramlet ned fra stillaset under en lav overflyvning av M3’en en tidlig morgen i slutten av mai. Den helt klart største fordelen med å velge M3 som cabriolet er nemlig nærheten til kvadrofonien som spilles gjennom eksosanlegget bak ryggen din og den fantastiske lyden V8eren tryller frem hele veien opp til den har hentet ut alle 420 hester ved 8300 omdreininger. Maks dreiemoment er 400 Newtonmeter, som dukker opp ved 3900 o/min og blir der til du passerer 6250.

Det er en iboende råskap som du aldri blir lei av å hente frem i litt flere anledninger enn det som strengt tatt vil være godt for førerkortet. Samtidig er motoren fantastisk fleksibel og anvendelig også ved lave turtall og hastigheter, noe som ligger langt unna det man kjenner fra biler som er trimmet opp mot denne type ytelser.

Inviterer til fest

BMW M3 er en bil som er lett å bli glad i. Grepet og skyvet er spektakulært og de av oss som er litt interessert i bilkjøring vil trolig bruke ganske lang tid på å bli lei av å kjenne bakhjulene suge seg fast i underlaget og kaste bilen fremover.

Både foraksel og bakaksel er hentet fra den vanlige 3-serien, men er videreutviklet for å tåle mer belastning samtidig som de skal veie mindre. Det siste er oppnådd ved å bruke aluminium i de fleste delene, også i støtdemperne.

Differensialen mellom bakhjulene er videreutviklet og jobber konstant med å fordele kraften til det hjulet som har best grep. Under ekstreme
tilfeller kan all kraft sendes til det hjulet som har grep, noe som bidrar til det konstante skyvet.

BMW M3 Cabriolet:
Motor: V8, 3.999 ccm.
Ytelse: 420 hk ved 8300 o/min, 400 Nm ved 3900 o/min.
Forbruk: 1,29 l/mil.
CO2-utslipp: 309 g/km.
0–100 km/t: 5,3 sekunder.
Toppfart: 250.
Pris: 1.521.300.

Powered by Labrador CMS