Koleos: Det beste fra tre verdener

Når man kommer sent på banen i en viktig kamp, er det avgjørende å treffe på første skudd. Derfor har Renault alliert seg med familiemedlemmer i Japan og Korea for å lage en konkurransedyktig Crossover SUV.

Publisert Sist oppdatert

Renault Koleos

Først publisert i Bil 8/9-2008.

For mens franskmennene har begrenset erfaring med firehjulsdrift, er deres japanske alliansepartner Nissan blant verdens fremste på feltet. Og når bilen kan produseres på et topp moderne anlegg hos Renault- Samsung i Korea, da har Renault en langt bedre pakke enn sine franske konkurrenter som har gått til Mitsubishi og kjøpt hyllevarer for sin inntreden i SUV-segmentet.

Med plattform og viktige komponenter hentet fra Nissan X-Trail, får Koleos bedre terrengegenskaper enn de fleste konkurrenter som primært er laget for å kjøres på vanlig vei. Men Renault ville ikke bare lage en X-Trail med Renault-logo – de ønsket at Koleos skulle stå på egne ben og få et utseende og egenskaper som står til merkets image. Riktignok finnes en tilsvarende bil som Samsung QM5, men den modellen er forbeholdt hjemmemarkedet, mens Koleos skal markedsføres globalt.

Vinner seg

Ved første øyekast kan bilen oppfattes som grå og kjedelig, spesielt forfra. Fra siden og bakfra er designen mer "lettsolgt ", men jeg kan love at bilen tar seg bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Og etter hvert som du kjører Koleos, blir du så begeistret for den fine kombinasjonen av egenskaper at du svelger det litt dølle utseendet.

For enten du kjører på slett asfalt eller en grusvei av en slik befatning at du ville nøle med å kjøre din egen bil der, jobber Koleos seg frem med høy grad av komfort for fører og passasjerer. Selv om den er relativt høy, gir bilen en fin blanding av sport og komfort og tåler en litt aggressiv kjørestil.

Bensin eller diesel

Koleos-kunder kan velge mellom tre forskjellige motorer. Siden de fleste i dag velger diesel, er utvalget størst her. To alternative 2,0-liters dCi-motorer står på programmet. Innstegsutgaven har 150 hk og 320 Nm, mens de som legger et høyere beløp på disken får 170 hk og 340 Nm.

Begge har manuell seks trinns gearkasse som standard, men 150-hesteren kan som alternativ leveres med seks trinns automat. Vi kjørte kun den kraftigste motoren med manuell gearkasse og har derfor ikke grunnlag for å vurdere forskjellen i krefter mellom de to.

Det fins fortsatt SUV-kunder som sverger til bensinmotor, og til dem tilbyr Renault en 2,5-liters rekkefirer med 170 hk og et dreiemoment på 226 Nm. Her er alternativene seks trinns manuell, eller trinnløs CVTgearkasse. I tillegg til valgmulighetene på motorfronten, kan Koleos-kjøpere velge mellom tre forskjellige utstyrsnivåer.

Gjennomtenkt

I enkelte markeder skal Koleos selges med forhjulsdrift, men i Norge blir 4WD standard på samtlige utgaver. Systemet fordeler kreftene mellom akslene etter behov, men du kan tvinge bilen til bare å trekke på forhjulene dersom du ønsker et minimalt drivstofforbruk.

Også for røffere veier

Heldigvis kan du også tvinge bilen i 4x4-modus, noe vi savner på flere av konkurrentene når vi kjører på røffere underlag. Koleos har også større bakkeklaring og mindre overheng enn mange, og kombinert med Hill Start Assist og Hill Descent Control, strekker vi oss til å kalle den en "off-road light".

Koleos har mange godt gjennomtenkte løsninger. Ta for eksempel bakluka som er todelt. I trange omgivelser holder det normalt å åpne øvre del, som bare strekker seg et par desimeter ut fra hekken. Når du skal laste inn tunge gjenstander, eller skal skifte fra støvler til sko etter en tur i terrenget, er det praktisk å vippe ut nedre del som tåler et par hundre kilos belastning.

Koreansk sittekomfort

450 liters bagasjerom med fem seter blir til 1380 liter når du klarer deg med to plasser og med en enkel håndbevegelse legger ned baksetene. Utformingen av bagasjerommet lider noe av en hekk som skrår for å gi bilen en coupéaktig form.

Vi kunne ønsket oss mer fransk komfort i setene. Forsetene har svært korte sitteputer og gir dårlig støtte for både lår og rygg. Her ser det ut til at koreanere har hatt mer å si enn franskmenn. På plussiden noterer vi at bilen er utypisk fransk når det gjelder styring og gearoverføring, begge deler oppfattes som presise og direkte og gir gode tilbakemeldinger fra veien.

Koleos er en bil du bør vurdere før ditt neste SUV-kjøp. Suksessen vil selvsagt avhenge av prisene, som i skrivende stund ikke er fastsatt. Vi loves "inntrekkere" fra ca. kr 400.000, og det virker noe høyt sammenlignet med mange av konkurrentene.

Kvaliteten føler imidlertid Renault seg så sikre på at de gir en garantitid på tre år med en kjørelengde på inntil 150.000 kilometer. Det skal bli interessant å se om Koleos kan løfte Renault til nye høyder også i Norge. Den er en av fem nye modeller som skal lanseres i løpet av 2008.

Renault Koleos 2.0 DCI 150 hk:
Motor: 4-sylindret, 1995 ccm.
Effekt: 150 hk v/4000 o/min, 320 Nm v/2000 o/min.
LxBxH: 4,52 x 1,85 x 1,71 m.
Akselavst.: 2,69 m.
Egenvekt: 1655 kg.
Forbruk: 0,74 l/mil.
CO2-utslipp: 197 g/km.
0–100 km/t: 12,0 sekunder.
Toppfart: 197 km/t.
Pris: Ikke klar, men fra ca. kr 400.000.
Konkurrenter: Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Mitsubishi Outlander, Nissan X-Trail, Toyota RAV4, VW Tiguan m.fl.

Powered by Labrador CMS