Mitsubishi i-MiEV
Prøvekjørt i Oslo
Mitsubishi i-MiEV
Prøvekjørt i Oslo
Mitsubishi i-MiEV
Prøvekjørt i Oslo
Mitsubishi i-MiEV
Prøvekjørt i Oslo
Mitsubishi i-MiEV
Prøvekjørt i Oslo
Mitsubishi i-MiEV
Prøvekjørt i Oslo
Mitsubishi i-MiEV
Prøvekjørt i Oslo

Testes i Norge

Mitsubishi har valgt å legge vintertesten av den nye elektriske bilen i-MiEV til Norge. Neste år kommer bilen i salg i Japan – og i 2011 er den i salg her. Vi har kjørt bilen igjen, denne gang i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Interessen for elektriske biler er kraftig økende og Norge er det landet i Europa som har flest elbiler i trafikken. Ikke i noe land er det større økonomiske og praktiske fordeler med elbil.

Derfor ønsker Mitsubishi å bruke Norge som teststed for den nye i-MiEV. Det er produsert rundt 100 slike biler for tester og tre er i Europa. Nå er en bil i Norge – på vei til vintertester.

Adm direktør Bernt Jessen har jobbet hardt for at Norge skal bli det aller første landet i Europa med salg av den nye elbilen.

- Vi har nå fått dette bekreftet, sier han. Sammen med Spania, England, Nederland og Nord-Irland blir vi først. Vårt klare mål er å bli den første bilimportør som lanserer en elektrisk bil i Norge. Slik det ser ut i dag, vil det skje tidlig i 2011 – og det er egentlig ikke veldig lenge til.

Kamp om batterier

Ingeniørene bak i-MiEV besøker nå Norge for å sjekke ut steder for vintertest. De har med seg en bil. Klokelig har de kjørt den på lastebil fra Tyskland til Norge.

Teknisk sett er det ikke vanskelig å bygge en elektrisk bil. Det har vært gjort siden bilens barnedom. Utfordringen er å finne den rette energibæreren – det vil si batterier som ikke er for tunge, men som gir bilen kjørelengde, akselerasjon og kort ladetid.

Løsningen er lihtium-ion batterier som ligger under setene. I I-MiEV er det 88 slike batterier som til sammen bare veier 200 kilo. Men det gir bilen en rekkevidde ved normal kjøring på 160 km og en toppfart på 130 km/t.

Bilen er en liten femseter som i Japan også selges med bensinmotor.

Problemet er produksjonen av lithium-ion batterier. I verden er det ikke funnet tilstrekkelig lithium, og skal elektriske biler virkelig bli ”alle-manns-bil må det utvinnes mer lithium. Det er et råstoff som særlig finnes i Chile, Argentina og ikke minst i Kina. Mitsubishi Cooperation har selv engasjert seg både i leting og utvinning av råstoffet.

Norge i tet

Administrerende direktør Bernt Jessen vil at Norge skal være helt i tet når det gjelder lansering av den nye elektriske bilene.

- Myndighetene har gitt elbiler alle fordeler og da er det vår forpliktelse å skaffe bilene, sier han. Alt i april/mai neste år vil det komme et mindre antall biler til Norge for en bredere test, der også ”vanlig brukere skal få teste bilene. Det blir deltagelse på EVS-messen i Stavanger i mai, der det er en utstilling av elektriske biler fra hele verden,og i-MiEV skal delta i det spesielle elbilrally før messa.

- Kundeinteressen for bilen er meget stor, sier Jessen. Vi har flere som alt har bestilt bilen uten å vite pris eller når den kan leveres. Nylig var jeg i et selskap privat der en av gjestene bestilte to biler før vi hadde fått servert forretten. Han ville bytte ut begge familiens vanlige biler med nye elektriske.

Fullverdig

Mitsubishi i-MiEV lades over vanlig nett. Det er ladetid på 7 timer, men batteriene kan hurtiglades til 80 prosent kapasitet på en halv time. I Oslo kommer det nå 9 ladestasjoner for elbiler.

Det som skiller i-MiEV fra de fleste andre elektriske biler er at den er en ”fullverdig bil”. Den har komfort som andre biler, den er ingen sinke i trafikken, den er lettkjørt og har ikke minst det samme sikkerhetsnivået som alle andre biler.

En prøvetur i Oslo viser at bilen har akselerasjon og nok krefter til å forsere motbakker selv med tre personer i bilen. Det er ikke alltid tilfelle for andre elbiler.

Batteriene skal få en garantitid på minst 10 år og i Norge planlegges det etablering av 400 ladestasjoner for elbiler.

Årsaken til at man driver vintertesting i Norge er at man vil sikre seg mot at batteriene ikke blir for kalde – eller for varme.

Derfor har batteriene i bilen eget airconditionanlegg samt varmevifte som gjør at de tåler alt fra + 40 til minus 40. Det siste er ikke minst viktig i vinter-Norge.

Powered by Labrador CMS