Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20
Hyundai i20

Nærmere teten med i20

Etter at Hyundai Getz har levd i seks år, er det tid for en arvtaker. Vi har kjørt den helt nye bilen som føyer seg inn i rekken av i-navn.

Publisert Sist oppdatert

Ny utfordrer

Etter at i10 og i30 har brøytet løypa, er Hyundai klar til å gi oss nok en i-bil – nå er i20 rett rundt hjørnet i femdørs utgave. Prisene blir kjent 12. januar, og på det tidspunktet vil de fleste av landets 67 forhandlere ha biler på plass i lokalet.

Dermed får Toyota Yaris, Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Opel Corsa og Peugeot 207 en ny utfordrer.

Bilen bygger på en helt ny plattform, med 7 cm lengre akselavstand og drøyt 10 cm større utvendig lengde enn forløperen Getz. Dette gir seg utslag i at bagasjerommet har vokst med 40 liter, og dermed har blitt blant de beste i klassen. I tillegg er benplassen i baksetet meget akseptabel, til småbil å være.

For Europa

I likhet med i10 produseres i20 i India, men bilen er utviklet med sikte på å hevde seg på det europeiske markedet.

Vi har kjørt bilen på varierte veier i Barcelona-området denne uken, og førsteinntrykket er meget positivt. Kanskje var vi skeptiske på forhånd, og hadde tilsvarende lave forventninger, men i20 fremstår som en helstøpt småbil som gir positive signaler på mange punkter.

Kjøreegenskapene vil vi absolutt gi godkjent karakter, styreresponsen er meget akseptabel og det er god balanse mellom komfort og sportslige tendenser.

Hjulopphenget takler rufsete asfalt på en behagelig måte. Skarpe tverrskjøter har i20 visse problemer med å takle, i likhet med mange større biler, men den gir en langt bedre lydopplevelse på dette punktet enn tidligere småbiler fra Hyundai.

Vi fikk et generelt godt inntrykk av støydempingen i bilen, men vi vil vente med å felle noen endelig dom til vi har kjørt bilen på norsk asfalt.

Tre motorer

I første omgang kommer i20 med tre motorvalg, to bensin- og en dieselmotor, og med to alternative gearkasser.

Dieselmotoren med 1,4-liters volum og 75 hester, og bensinmotoren med 1,2-liters volum og 78 hester, blir volumselgerne. Disse leveres med femtrinns manuell kasse.

For de som vil ha en tradisjonell firetrinns automat, er det 1,4-liters bensinmotor med 100 hester som gjelder. Senere i 2009 kommer det sannsynligvis også en 90-hesters utgave av dieselmotoren.

Tredørsversjon kommer i løpet av våren, men det er uvisst om den skal tas inn til Norge. På et senere tidspunkt kommer i20 i en MPV-versjon. Tidlig i 2010 kommer en Blue-utgave som får start/stopp-funksjon og en rekke andre drivstoffbesparende modifiseringer slik at CO2-utslippet skal komme ned på 99 g/km.

FAKTA Hyundai i20 1.4/75 hk

Pris: Blir kjent 12. januar.

Motor: 4-sylindret rekke dieselmotor. 1396 ccm. 55 kW (75 hk) v/4000 o/min. 220 Nm v/1750-2350 o/min

LxBxH: 394 x 171 x 149 cm

Akselavstand: 252,5 cm

Egenvekt m/fører: 1250 kg

Nyttelast: 450 kg

Maks. tilhengervekt: 1100 kg

Bagasjerom: 295 liter (VDA)

Dekk: 175/70 R14

Aks. 0 - 100 km/t: 16,2 sek

Toppfart: 161 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,44 l/mil

CO2-utslipp: 116 g/km

+

Bra komfort og fine kjøreegenskaper, til småbil å være.

Ikke lyktespylere, foreløpig ikke NCAP-testet.

Powered by Labrador CMS