-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny Prius i rampelyset
I dag har Toyota avduket tredje generasjon Prius. Den er enda mer effektiv enn sine forgjengere som er solgt i over en million eksemplarer.
Utseendemessig er nye Prius ingen revolusjon, og den er også ganske lik sin forgjenger i størrelse. De harde fakta er en lengde på 446 cm, en bredde på 174 cm og en høyde på 149 cm.
Akselavstanden er den samme som tidligere, men bilen er basert på en ny plattform som skal gi bedre kjøreegenskaper og stabilitet samt et lavere støynivå.
Toyota oppgir foreløpig ikke forbrukstall etter europeisk standard, men påstår dette er redusert med 10 prosent fra dagens modell. I USA-målestokk betyr det et stykke under 0,4 liter på mila. Vi loves europeiske spesifikasjoner når bilens lanseres i Genève om et par måneder.
Større og bedre
Nye Prius skal være rommeligere, stillere og bedre utstyrt enn sin forgjenger. Standardutstyret blir mer omfattende og i tillegg kan du velge og vrake fra en omfattende liste av tilbehør. Dette innebærer bl.a. et stort glasstak med solcellepaneler som kan holde klimaanlegget i aksjon mens bilen står parkert.
Bilen får en 1,8-liters bensinmotor med høyere dreiemoment enn dagens 1,5-liter. Den kan kjøres på lavere turtall i høye hastigheter, og kombinert med elektrisk vannpumpe og resirkulering av eksosen oppnår Toyota en mer effektiv forbrenning.
Mye nytt
Hybridsystemet er opptil 90 prosent fornyet, noe som bl.a. medfører en vektreduksjon på 20 prosent. Likevel er det mer effektivt enn tidligere. Bilen har en svært aerodynamisk form og en luftmotstandskoeffisient på 0,25, noe som er svært lavt.
Bensinmotoren yter 98 hk mens elmotoren har 80 hk. Samlet effekt blir 134 hk, nok til at du kan foreta en sprint fra null til hundre på under ti sekunder.
Det skal bli interessant å se hvordan Hondas nye Insight takler konkurransen med en mer effektiv Prius, og du kan regne med å møte igjen begge i bladet BIL og på disse sidene når vi har foretatt våre første prøvekjøringer.