Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen
Mazda3
Foto: Terje Ringen

Blid og leken Mazda3

Vi er blant de aller første som har kjørt nye Mazda3 på Mallorca. Til Norge kommer bilen i mai.

Publisert Sist oppdatert

Den er basert på samme plattform som tidligere, men nye Mazda3 har fått et langt friskere og blidere ansikt som smiler fra skjerm til skjerm. Faktisk har Mazda gått enda lenger her enn på nye Mazda6 siden 3’ern henvender seg til et mer ungdommelig publikum.

Chassiset er mer enn 90 prosent nytt, og oppsettet har beveget seg i litt mer sportslig retning. Selv om bilen har vokst noen centimeter og fått et større bagasjerom og høyere utstyrsnivå, har Mazda klart å redusere vekten med ca 15 kg og effektivisert aerodynamikken – to positive trekk for å oppnå redusert forbruk og lavere CO2-utslipp.

Bestselger

At Mazda3 er populær, demonstreres av et globalt salg på over to millioner biler siden den overtok rollen som bestselger i familien fra 323 i 2003.

Og populariteten blir neppe mindre når den nye modellen lanseres på forsommeren med mer fokus på kjøreglede, bedre ytelser, høyere grad av sikkerhet og en bedre utstyrspakke.

Skjønt noen helt ny bil er det ikke, mer en real facelift, tilsvarende det for eksempel VW har gjort med sin Golf VI og Renault med sin nye Megane. Men det er neppe noen grunn til å gå mer drastisk til verks enn dette.

Interiørt har kvalitet og størrelse på setene økt noen hakk slik at disse er bedre tilpasset europeiske kropper. 20 mm ekstra bredde og 35 mm ekstra høyde i ryggen, hjelper på komforten.

Kvalitetsinntrykket opprettholdes av et praktisk utformet dashbord med elegante detaljer og myk polstring. ”Aluminium look” er sjeldent synonymt med metall på japanske bilder – heller ikke i dette tilfellet.

Stillere

Mazda har gjort store forbedringer med hensyn til støynivået. Ingeniørene hevder de har jobbet med å redusere negative aspekter av motorlyd, vibrasjoner og veistøy samtidig som de har forsøkt å beholde de positive sidene av bilens lyder. Mazdas tema er som kjent zoom zoom.

Nye Mazda3 skal tilbys med fem alternative motorer, tre for diesel og to for bensin. En avgiftsvinner blir 1,6 diesel med 109 hk og et CO2-utslipp på 119 g/km. Et forbruk på 0,45 l/mil, er seks prosent lavere enn hos forgjengeren.

Den tidligere 2,0-liters dieselmotoren erstattes med to alternative 2,2-liter på hhv. 150 og 180 hk – litt modifiserte utgaver av de som nylig ble lansert til Mazda6.

Til tross for solid effekt og dreiemoment, ligger CO2-utslippene fra disse på akseptable 144 og 149 g/km. Mazda har et nyutviklet partikkelfilter som debuterer sammen med dieselmotorene.

Rimeligste bensinalternativ er en 1,6-liter med 105 hk, men selv om denne har ni prosent lavere forbruk og utslipp enn dagens modell, vil den slippe ut 30 gram mer CO2 enn den lille dieselmotoren. En 2,0 bensin kan leveres i kombinasjon med 5-trinns automatkasse.

Ditt valg

Tradisjonelt har Mazda i Norge solgt omtrent samme antall bensin- og dieselbiler av 3eren, og importøren tror dette vil fortsette. Men det spørs om ikke forholdet forrykkes med nye modeller. Reduserte avgifter medfører at prisforskjellen mellom de to, som i dag er ca 24.000 kroner, vil krympe betydelig.

På vår første lille prøvetur med biler fra forproduksjonen, kjørte vi en 1,6-liters diesel som føltes godt tilpasset denne bilen.

Vi gir minus for 5-trinns gearkasse men pluss for at Mazda kun satser på biler med partikkelfilter. 6-trinns kasse leveres kun i kombinasjon med de store dieselmotorene, og DSG gearing er utrolig nok ikke noe tema for Mazda i det hele tatt.

Møter våren

Informasjonssjef Marina Bakkum hos Mazda Norge håper å ha nye Mazda3 på plass i mai. I et normalår er målet å oppnå én prosent markedsandel med modellen, men som hos de fleste andre importører knytter det seg stor usikkerhet til hvordan totalmarkedet utvikler seg den nærmeste tiden.

Nye Mazda3 er absolutt verd en prøvetur om du ser deg om etter ny bil i denne klassen. Og da helst en bil med 1,6-liters dieselmotor. Den kler bilen meget bra.

Konkurrenter: Ford Focus, Toyota Auris, VW Golf og mange, mange andre

+

En verdig konkurrent i Golf-klassen som har fått ufortjent lite oppmerksomhet

-

En i mengden når det gjelder praktiske løsninger

Powered by Labrador CMS