Et typisk eksempel på dagens bruktbilmarked

Et typisk eksempel på dagens bruktbilmarked

Frode Hebnes

Rekordlang NEI-liste for bruktbiler

Bilforhandlerne sier stadig oftere nei til innbytte av biler. De har forlenget listen over nei-biler, og kunder blir rådet til å vente med å bytte bil. I usikre tider blir bilkundene mer sikkerhetssøkende.

Publisert Sist oppdatert

Adm. direktør Frode Hebnes i Bilia-kjeden innrømmer at de nå er langt mer restriktive ved innbytte av biler. Det er overskudd på brukte biler. Bilforhandlerne prøver med alle midler å bygge ned sine lagre. Og vil ikke ta inn biler de vet det ikke er mulig å selge videre.

- Vi tar nok mindre sjanser, sier Hebnes og skuer ut over bruktbilene som står oppmarsjert på rekke og rad. Bilia-gruppen har det siste året redusert antall brukte biler med 1/3. De har i dag under 800 brukte biler i sitt system, og det er langt mellom ”ukurante bilmodeller”.

Andre store merkeforhandlere sier det samme. Ingen vil lengre ta sjansen på å få i innbytte en bil de ikke tror er lett å selge videre.

- Vi satser bare på det trygge, sier en bilforhandler. Vi vet hva kundene spør etter og ikke minst hvilke bilmodeller det i dag er tungt å finne kjøpere til.

Dette er ”Nei-listen”

Alle bilforhandlere har sine skrevne eller uskrevne lister over bilmodeller de kvier seg for å ta i bytte. Mange sier klart nei til enkelte merker og typer bil. De vil heller la være å selge en ny bil til en kunde – om de må ta kundens bil i innbytte.

Bilbransjen har ingen standard ”nei-liste”. Den varierer fra merke til merke og mellom forhandlere. Men noen typer er mer vanlig enn andre:

• Store SUVer er meget tungsolgte i bruktmarkedet. Det gjelder ikke minst biler på grønne skilter (varebiler). Interessen for store SUV-er med firehjulstrekk er kraftig på retur – særlig som bruktbil.

• Også mindre varebiler på grønne skilter er tunge i bruktmarkedet. Det gjelder typer som VW Touran varebil. Det har vært en meget populær bil – men den er ikke like ettertraktet på bruktbilmarkedet. Mange klager over redusert førerkomfort på grunn av skilleveggen bak forsetene.

• Mindre kjente bilmerker er også tyngre som bruktbiler. Det gjelder merker som Kia, Chevrolet, Chrysler, Dodge, Fiat, Landrover, Daihatsu etc.

• Renault og flere varianter fra Peugeot og Citroen, er også på mange merkeforhandleres ”nei-liste”. Bilene har som bruktbil sitt helt spesielle publikum – og de oppsøker sjelden ikke-merkeforhandlere. Mange av bilmodellene har også stort verdifall.

Vent minst et halvt år

Kunder blir oppfordret av bilforhandlere til å vente med å bytte bil til markedet for brukte biler er mer normalt igjen. Selgere ønsker ikke å oppgi antatt innbyttepris da de tror kunden lett kan oppfatte den lave prisen som ”en fornærmelse”.

Typisk er situasjonen hos en av landets større BMW-forhandlere. En kunde vurderer å bytte inn sin SUV i en mindre bil med firehjulstrekk. Men selgeren er ærlig og rådet kunden til å beholde sin SUV i minst 6 måneder til og da komme tilbake for å snakke om innbytte.

- Vi håper bruktmarkedet da er bedre for den typen bil du har, sier selgeren til kunden. I dag har vi flere slike biler i bruktbilavdelingen og er restriktive for innbytte av flere.

Kraftig prispress

Prisene på brukte biler har falt kraftig de siste ukene. Det er kjøpers marked, og man kan nå gjøre mange ”alle-tiders-bruktbilkjøp”.

- Vi ser også at bruktbilkundene blir mer sikkerhetssøkende, sier adm. direktør Frode Hebnes i Bilia. Det er kanskje ikke unaturlig at i litt usikre tider, blir bilkundene mer opptatt av sikker handel. Vi har stor interesse for vårt tilbud med utvidede garantier og større sikkerhet for at kunden ikke skal kjøpe en bruktbil han eller hun ikke blir fornøyd med. Viktig er også tilbudet om én prosent fast rente i to år ved valg av bruktbil.

Powered by Labrador CMS