Audi R8 V10
Foto: Stein Pettersen
Audi R8 V10
Foto: Stein Pettersen
Audi R8 V10
Foto: Stein Pettersen
Audi R8 V10
Foto: Stein Pettersen
Audi R8 V10
Foto: Stein Pettersen
Audi R8 V10
Foto: Stein Pettersen
Audi R8 V10
Foto: Stein Pettersen
Audi R8 V10
Foto: Stein Pettersen
Audi R8 V10
Foto: Stein Pettersen
Audi R8 V10
Foto: Stein Pettersen
Audi R8 V10
Foto: Stein Pettersen

Audi R8 V10: Mye vil ha mer

2,5 millioner for en Audi høres helt sinnsykt ut – det stemmer ganske godt med vår opplevelse av bilen på spanske veier.

Publisert Sist oppdatert

Fra utsiden ser en R8 til 2,5 millioner nesten helt identisk ut med en som koster snaue to… men nerdene vil selvsagt avsløre den på nye 19-tommers felger, enda større luftinntak på sidene og endringer både på front og bakende. Er den i tillegg utstyrt med full pakke LED-lys, er det ikke lenger tvil.

Dessuten er de snaue 2,5 millionene det du må legge på bordet før du har begynt å plukke på ekstrautstyr. Selv om standardlisten inneholder elektronisk styrte dempere, LED-lykter og stereo fra Bang & Olufsen, er det fortsatt mulig å bruke penger tilsvarende en fin A3 ved å krysse av i ekstrautstyrsrutene.

Selv inne i bilen er det meste som vi husker fra V8-versjonen. Men når du starter opp er du ikke lenger i tvil – drøye hundre hester mer, 100 Nm samt en lyd som indikerer at noe svært spesielt kommer til å skje bak ryggen på deg når du gir gass.

Balanse

Den som har kjørt R8 med V8eren, lar seg imponere over hvor velbalansert den er – grepet og kjørefølelsen gjør at det føles som du kjører en bakhjulsdrevet supersportsbil med en flott motor, herlig gearkasse og en passe vektet styring. Samtidig som den er komfortabel nok til å være noe som kunne vært en hverdagsbil.

Spørsmålet er om V10eren, som har sin opprinnelse i Lamborghini Gallardo, har ødelagt dette.

All frykt viser seg å være ubegrunnet. Til tross for økte krefter, klarer chassiset til R8 å håndtere det hele på en fabelaktig måte. Og selv med de elektroniske krykkene kastet, foregår det hele i svært siviliserte former.

Gledesmaskin

Den 5,2-liters V10-motoren føles velraffinert, og den er svært fleksibel helt fra lave turtall, noe som selvsagt har en klar sammenheng med at du har 400 Nm tilgjengelig fra 1000 omdreininger…

Gi gass og la turtallet løpe opp mot rødstreken på 8000 o/min, og lyden overdøver gledesskriket som slipper ut fra sjåføren…

Vår erfaring med denne motoren i Lamborghini begrenser seg til banekjøring for en tid tilbake, men om det ikke er helt identisk råskap og trøkk gjør den likevel R8 til en uhyggelig rask bil.

Første dag med R8 V10 er kjørt med R-tronic semiautomatisk gearkasse – og den gjør jobben helt greit. Sammenlignet med de beste toclutch-kassene som BMW og Porsche har kommet med, blir den nok litt råere og med mer støy fra drivlinja når du kjører hardt og slår den over i Sport.

Du kan selvsagt styre skiftene med gearhendlene bak rattet, men den sekvensielle gearkassa er kanskje det eneste reelle ankepunktet vi har etter de første milene på veien.

Er det verdt pengene?

R8 med V10 er helt klart en strålende sportsbil. Man kan imidlertid se det på to måter. Enten si at de 420 hestene du får i V8eren er mer enn tilstrekkelig, og at det ikke virker nødvendig å bruke en halv million på de to ekstra sylindrene. Kanskje særlig fordi få vil synes en V8er egentlig er noe særlig mindre imponerende.

Alternativt kan du argumentere for at denne bilen er betydelig raskere enn lillebror, og at det faktisk er utrolig mye supersportsbil for, i en slik sammenheng, mindre penger enn du måtte betalt for alternativene – for eksempel en Lamborghini LP560-4 som R8 V10 deler motorteknologi med.

For de fleste av oss blir dette bare en teoretisk tankelek, ettersom det aldri kommer til å finnes grunnlag for å realitetsbehandle det når husholdningsbudsjettet skal settes opp – heller ikke i 2009.

+ Ultrahåndterbar supersportsbil

- Litt upolert gearkasse sammenlignet med enkelte konkurrenter.

Powered by Labrador CMS