img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
31 bilder i galleri
Åpen og innbydende A5
FØRSTEINNRYKKET: Hvis du prioriterer en rommelig cabriolet i disse tider, er du uansett ikke helt A4. Nå er Audi klar med den åpne A5.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Når vi holder oss til kalenderen – og ser bort fra finanskrisen – er timingen helt riktig for den nye A5 Cabriolet. Den lanseres i april, så ferskvaren er klar til sesongstart. Harald A. Møller har satt seg som mål å selge 50 stykk i år.

Cabrioletsesong behøver ikke bare bety sommer og sol, og Audis nykommer kan leveres med luftskjerf, Airscarf, det vil si tretrinns luftstrøm ut av dyser under hodestøttene til en tilleggspris på 5900 kroner. Dermed er det langt fra ukomfortabelt å kjøre åpent selv om termometeret holder seg på blått.

Balanserte kjøreegenskaper

Da A5 Coupé ble lansert for snart to år siden, innebar den en ”ny tidsalder” for Audi når det gjelder kjøreegenskaper. Forakselen var flyttet 15 cm fremover slik at hovedtyngden av motoren lå bakenfor forhjulene, og med forholdsvis lang akselavstand og tilsvarende korte overheng både foran og bak.

Vektfordelingen på 50/50 gjorde bilen mer nøytral i håndteringen, nesten fri for understyringstendenser. Dette har i mellomtiden også blitt kopiert over i den nye A4, som den deler plattform med, og selvfølgelig opplever vi nå de samme kjøreegenskapene her i A5 Cabriolet.

Du skal være en usedvanlig fintfølende sjåfør for å klare å kjenne den ørlille forskjellen i kjøreegenskaper som den økte vekten representerer. Karosseriet er forsterket for å kompensere for manglende stivhet i taket, og cabrioleten er derfor 195 kg tyngre enn coupéen med tilsvarende motor.

Kraftige motorer

Fem motoralternativer er klare ved leveringsstart, to for diesel og tre for bensin. Billigste utgave er 2,0-liters TFSI-motor som yter 180 hester – mer enn nok til å yte bilen full rettferdighet når det gjelder sportslige tendenser.

I den andre enden av skalaen finner vi den velkjente 3.2 FSI-motoren med 265 hk, hvor prisen ligger tett oppunder 900.000 kroner før ekstrautstyret er plusset på. Vil du ha kombinasjonen bensinmotor og quattro, er 211-hesteren eneste alternativ.

Under vår første prøvetur er 2.7 TDI med 190 hk minste dieselmaskineri, kombinert med enten multitronic-gear eller sekstrinns manuell kasse, men den kan bare leveres med forhjulsdrift.

Senere, med produksjon fra uke 23, kommer også 170 hk TDI. Prisen på denne blir kr 523.700. Vil du ha quattro sammen med diesel, må du opp på 3.0 TDI med 240 hk og S tronic gearkasse. Prislappen lyder da på ubeskjedne 799.300 kroner – før ekstrautstyr.

Vi kan ikke forlate A5 cabriolet uten å nevne bagasjeavdelingen – skal man på tur med taket av er det jo et poeng at man får med seg litt bagasje også. Stofftaket stjeler forholdsvis lite plass, så bagasjerommet svelger 320 liter, og 60 liter mer når taket er oppe.

Vi må også nevne indrefileten: S5 Cabriolet er klar til levering i september. Prisen er ikke klar. Ved siden av 3,0-liters kompressormatet V-sekser med 333 hester, er det stivere hjuloppheng, kraftigere bremser og 18-tommers hjul som kjennetegner S5. Quattro-driften fordeles med 40 foran og 60 bak, og null til hundre går unna på 5,6 sekunder.

SE STORE BILDER HER

Her er prisene på Audi A5 Cabriolet:

Bensinmotorer:

2.0 TFSI 180 hk multitronic

538.200

2.0 TFSI 211 hk manuell

649.000

2.0 TFSI 211 hk multitronic

682.700

2.0 TFSI 211 hk quattro S tronic

726.700

3.2 FSI 265 hk multitronic

877.700

3.2 FSI 265 hk quattro S tronic 948.100
   
S5 3.0 TFSI V6 333 hk quattro S tronic 1.150.900

 

Dieselmotorer:

2.0 TDI 170 hk manuell 523.700

2.7 TDI V6 190 hk manuell

629.500

2.7 TDI V6 190 hk multitronic

656.200

3.0 TDI V6 240 hk quattro S tronic

799.300

FAKTA Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI/180 hk

Motor:

4-syl. rekke, bensin, 1984 ccm.

Effekt:

132 kW (180 hk) v/ 4000 - 6000 o/min.
320 Nm v/1500 - 3900 o/min.

Mål:

462 x 185 x 138 cm. (LxBxH)

Akselavstand:

275,1 cm.

Egenvekt:

1655 kg.

Aks. 0-100 km/t:

8,9 sek.

Toppfart:

219 km/t.

Forbruk blandet kjøring:

0,74 l/mil.

CO2-utslipp:

174 g/km.

Pris:

kr 538.200

  

Konkurrenter: Mercedes-Benz CLK (senere E-Klasse Cabriolet), BMW 3-serie, Saab 9-3, Volvo C70.

+

Nydelig balanse mellom sport og komfort.

Absolutt ingen danseplass i baksetet.

SE STORE BILDER HER

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: