Rolls-Royce i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Rolls-Royce i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Rolls-Royce i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Rolls-Royce i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Rolls-Royce i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Rolls-Royce i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Rolls-Royce i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Rolls-Royce 200EX

Rolls-Royce 200EX

Rolls-Royce 200EX

Rolls-Royce 200EX

Rolls-Royce 200EX

Rolls-Royce 200EX

Rolls-Royce 200EX

Rolls-Royce 200EX

Rolls-Royce 200EX

Rolls-Royce 200EX

Rolls-Royce 200EX

Rolls-Royce 200EX

Rolls-Royce 200EX

Rolls-Royce 200EX

Rolls-Royce 200EX

Rolls-Royce 200EX

Flere detaljer om lille-Rolls

Da vi fortalte om 200EX før teppet ble trukket av, var det ganske mange detaljer vi ikke kjente til. Etter utstillingen var det fremdeles mange hvite flekker. Nå er nye data kommet til.

Publisert

Bilen, som vi så for første gang i Genève, heter 200EX nå i prototypfasen. I produksjon vil den ha internkode RR4, men den vil helt sikkert også få et navn, akkurat som storebror Phantom – se ikke bort fra at det kan bli noe med Shadow.

Der den sto virket den verken kompakt eller beskjeden, den ville dominert hva som helst annet ute i utstillingshallene, men ved siden av Phantom var den nesten kompakt. Den er bygget på en forstørret utgave av BMWs 7-serie, og for tiden er man i ferd med å bygge en ny produksjonslinje for denne modellen på fabrikken ved Goodwood.

Tidløst

Innvendig var det ikke noe som tydet på at her fant man BMW. Ikke en bryter var hentet fra München, opulent luksus er det nærmeste jeg kan komme hvis interiøret skal beskrives.

Alan Sheppard har igjen kunnet boltre seg med et stort volum og høye skuldre, slik at det er fremdeles mer en herreklubb enn en glassveranda han har innredet. Softe, lyse, frostede glassoverflater, brytere som var på sin plass for 50 år siden og palisander fra Langtvekkistan, forsyner bilen med innvendig plank denne gangen.

”Dagens oppskrift på den tidløse Rolls-Royce elegansen får vi vite. God nok plass, halvannen meter brede C-stolper som sikrer privatlivet ditt og bakdører som er hengslet i bakkant, er det inntrykket jeg satt tilbake med.

Akselavstanden på 3295 mm er lenger enn 7-serie Lang, og de andre målene, 540 x 195 x 155 cm, er også større enn noen BMW med ett unntak, alle X’ene rager høyere over taket. Hvilket per definisjon gjør RR4 til en sportsvogn.

Hvilken definisjon? Den gamle, engelske grevinnens, hun som mente at enhver bil en gentleman ikke kan spasere gjennom uten å ta av seg flosshatten, var en sportsbil!

V12

Men hva vi ikke fikk vite i Genève, var hva som fantes under panseret. Det ble det imidlertid gitt informasjoner om ved en enkel liten introduksjon i New York for ikke så lenge siden.

Bilen skal drives av en flunkende ny V12-motor, 6,6 liter og turbo, med 507 hk – forteller de. Det bekrefter sportsbil-tankegangen. Phantom, som er større og som garantert vil vise seg å veie vesentlig mer, drives av en motor som ikke yter mer enn 460 hk. Spør du meg, er den kjapp nok til de 3 tonnene den kan dra rundt på.

Den nye motoren høres dyr ut. En helt egen V12’er til denne modellen. Jeg antar at når den dukker opp - ved Frankfurt-tider i september er nok produksjonsutgaven der - vil det vise seg at det lukter en del BMW der også. Sterkt modifisert selvfølgelig, men en ny, unik konstruksjon har jeg liten tro på.

Den skal dra bakhjulene gjennom en ny 8-trinns ZF-automat som også påstås å være helt ny. Men det vil nok vise seg å være en ganske kjent ZF-kasse som hadde avsatt plass til det åttende trinnet da den debuterte som en syv-trinner for noen år siden.

Med en prislapp på 175.000 pund, blir den nye nesten 100.000 pund ”billigere enn Phantom. Det høres ut som om Rolls-Royce snart kommer til å sette nye salgsrekorder igjen. I fjor endte tallet på 1212 enheter over hele verden – femte år på rad fabrikken kan notere en skarp økning.

Powered by Labrador CMS