Subaru Legacy

Subaru Legacy

Subaru Legacy

Subaru Legacy

Subaru Legacy

Subaru Legacy

Subaru Legacy

Subaru Legacy

Subaru Legacy

Subaru Legacy

Subaru Outback

Subaru Outback

Subaru Outback

Subaru Outback

Subaru Outback

Subaru Outback

Subaru Outback

Subaru Outback

Subaru Outback

Subaru Outback

Subaru Outback

Subaru Outback

Subaru Outback

Subaru Outback

Subaru Outback

Subaru Legacy

Subaru Legacy

Subaru Legacy

Subaru Legacy

Subaru Legacy

Subaru Legacy

Subaru Impreza sedan

Subaru Impreza sedan

Subaru Outback

Subaru Outback

Ny Outback til N.Y.

Subaru benytter bilutstillingen i New York til å lansere en helt ny Outback. Men de har også andre nyheter på gang.

Publisert Sist oppdatert

Siden sin debut i 1994, har Outback vært en populær modell for Subaru i USA. Den var en pioner på området ”stasjonsvogner med firehjulsdrift og ekstra bakkeklaring samt røffe plastdetaljer”, og denne oppskriften har siden blitt benyttet av blant annet Volvo og Audi.

Det er fjerde generasjon Outback som nå lanseres i Statene som 2010-modell. Den har fått mer plass til både passasjerer og bagasje enn sin forgjenger. Nytt chassis og CVT gearkasse skal sørge for økt komfort og redusert forbruk.

Rommeligere

Nye Outback måler 478 x 182 x 167 cm. Den er 50 mm bredere og hele 105 mm høyere enn dagens modell. En bakkeklaring på 220 mm og større sporvidde, skal gi en mer SUV-preget fremtoning.

Overhengene foran og bak er til sammen redusert med 90 mm mens den totale lengden er redusert med 20 mm. De som er kjappe i hoderegning skjønner at det betyr en akselavstand som er strukket med 70 mm til 275 cm, et godt grunnlag for bedre benplass i baksetet.

Bilen har fått et helt nytt og påkostet interiør som blant annet inneholder elektronisk parkeringsbrems med automatisk bakkestart-funksjon. Modeller med automatgear har spaker bak rattet for manuell overstyring.

To boxere

I amerikansk utgave leveres den nye Subaru-modellen med to alternative motorer, begge selvsagt boxere. Outback 2,5i har 170 hk og et maks dreiemoment på 230 Nm. 6-trinns manuell gearkasse er standard, men motoren kan også kombineres med CVT-kasse.

Outback 3,6R varter opp med 256 hk, 335 Nm og 5-tinns automatkasse. Alle modeller har Subarus effektive firehjulsdrift som standard.

Flere følger

Samtidig med avdukingen av nye Outback, viser også Subaru en ny Legacy sedan. Og snart vil det nok dukke opp en Legacy stasjonsvogn på en eller annen messe et eller annet sted i verden.

Men i Norge må vi nok fortsatt vente en stund på disse nyhetene. Trøsten får være at når de først kommer hit, har de garantert den kraftige nye boxer dieselmotoren som en del av programmet for neste generasjon Outback og Legacy.

Noe du ganske sikkert ikke får se i Norge, er en ny 4-dørs Impreza. Men den får nok snart amerikanerne tilgang til, hvis de liker modellen de ser utstilt i N.Y.

Powered by Labrador CMS