Mitsubishi Colt 1.3 Intense
Foto: Trygve Bæra
Mitsubishi Colt 1.3 Intense
Foto: Trygve Bæra
Mitsubishi Colt 1.3 Intense
Foto: Trygve Bæra
Mitsubishi Colt 1.3 Intense
Foto: Trygve Bæra
Mitsubishi Colt 1.3 Intense
Foto: Trygve Bæra
Mitsubishi Colt 1.3 Intense
Foto: Trygve Bæra
Mitsubishi Colt 1.3 Intense
Foto: Trygve Bæra
Mitsubishi Colt 1.3 Intense
Foto: Trygve Bæra
Mitsubishi Colt 1.3 Intense
Foto: Trygve Bæra
Mitsubishi Colt 1.3 Intense
Foto: Trygve Bæra
Mitsubishi Colt 1.3 Intense
Foto: Trygve Bæra

Finkalibret Colt

Småbiler appellerer til mange potensielle kunder i disse tider, og nye Colt er sånn sett rett produkt til riktig tid.

Publisert Sist oppdatert

Den nye Colt, hvor 65 prosent av bilen i følge Mitsubishi er helt ny, møter tøff konkurranse. Ikke minst fra de andre nykommerne i klassen, Ford Fiesta, Honda Jazz og Hyundai i20.

Takket være førersetets høyde- og lengderegulering finner vi oss måtelig godt til rette, men fullkomment er det ikke, ettersom rattet bare kan tiltes, ikke lengdereguleres.

Plassforholdene i kupeen er rommelige til en småbil å være, og jeg har ingen problemer med å finne plass til mine 185 cm, verken i lengden eller høyden.

Lite bagasjerom

Med beskjedne 186 liters volum er bagasjerommet mindre imponerende. Til sammenligning har de tre ovenfor nevnte konkurrentene henholdsvis 281, 337 og 295 liters bagasjevolum.

I Colt er det ikke plass til å legge inn en middels stor koffert, da går ikke bakluka igjen. Kofferten må stå, men da må hattehylla enten hektes av eller stå og hindre sikten bakover. En positiv detalj med bagasjerommet er at det har fleksibelt gulv, altså at gulvet kan flyttes i to nivåer, men totalvolumet blir jo ikke større av den grunn.

Start/stopp kommer

Tre bensinmotorer står på menyen, ingen dieselmotor. Minstemann har 1,1-liters volum, yter 75 hk og har en startpris på 140.000 kroner. Volummodellen, som er identisk med vår prøvebil, har 1,3-liters motor med 95 hk, mens en 1,5-liter med 109 hk står på øverste hylle.

Med sitt CO2-utslipp på 138 g/km, viser ikke 95-hesteren imponerende utslippsverdier i utgangspunktet. Honda Jazz med 90 hk, har for eksempel 125 g/km. I løpet av kort tid kommer imidlertid to nye motorvarianter som kombineres med stopp/start-teknikk og regenerering av bremseenergien – og disse skal klare 115 og 119 g/km.

Velutstyrt Intense

Hjulopphenget og fjæringen signaliserer at vi har med en småbil å gjøre. På ujevnt underlag både høres og kjennes slag og vibrasjoner i for stor grad til at vi vil gi Colt noe mer enn godkjent på komfort. Derimot oppleves den som stabil og trygg i norske landeveishastigheter. Den elektriske styreservoen stjeler heller ikke alt for mye av styrefølelsen.

Vår prøvebil har utstyrsnivå Intense, som inkluderer åtte kollisjonsputer, regnsensor, tåkelys foran, cruise control, kjørecomputer, rattbetjent stereoanlegg og spoiler over bakluka. Colt er ikke bilen du velger for å trekke tilhenger, men likevel, for å ha nevnt det: Maksimalt tillatt tilhengervekt er 1000 kg.

Konkurrenter: Ford Fiesta, Honda Jazz, Mazda 2, Hyundai i20.

+

Kurant småbil med god kupéplass.

-

Begrenset bagasjeplass.

FAKTA Mitsubishi Colt 1.3 Intense

Motor:

4-syl. rekke bensin, 1332 ccm.

Effekt:

70 kW (95 hk) v/ 6000 o/min.
125 Nm v/4000 o/min.

Mål:

394 x 170 x 155 cm. (LxBxH)

Akselavstand:

250 cm.

Egenvekt m/fører:

1045 kg.

Aks. 0-100 km/t:

11,1 sek.

Toppfart:

178 km/t.

Forbruk blandet kjøring:

0,58 l/mil.

CO2-utslipp:

138 g/km.

Pris:

kr 184.900.

Powered by Labrador CMS