Citroën DS-lansering i Paris
Christophe Poinlane er, sjeldent nok for en mann, ansvarlig for Colour and Trim for DS Inside. Det inkluderer det hvite taket, men jeg skal ikke bruke det mot ham.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën DS-lansering i Paris
Citroëns egen designavdeling har utviklet en serie nye accessoirer til DS-lanseringen$Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën DS-lansering i Paris
Britiske Mark Lloyd han har designansvaret for DS-programmet og var noen år hos Jaguar før han kom til Citroën
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën DS blir til

Citroën DS blir til

Citroën DS blir til

Citroën DS blir til

Citroën DS blir til

Citroën DS blir til

Citroën DS

Citroën DS

Citroën DS

Citroën DS

Citroën DS

Citroën DS

Citroën DS-lansering i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën DS-lansering i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën DS-lansering i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën DS-lansering i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën DS-lansering i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën DS-lansering i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën DS-lansering i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën DS-lansering i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Citroën DS-lansering i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen

DS har åpnet

Nå er det slutt på at Citroën skal gi oss antydninger om den kommende DS-modellen. I går åpnet de den for oss.

Publisert

DS Inside heter den nye modellen. Den kommer i salg tidlig neste år og er vel så nær en Mini-konkurrent noen franskmenn kan komme.

Det er egentlig litt synd at strømmen gikk, for det forandret hele koreografien. La meg forklare:

En spent forsamling verdensmestre (motorjournalister) var invitert til Paris for å se på noe vi ikke kan skrive om (ennå, ikke før i begynnelsen av juli) og noe vi kan skrive om (nå).

Så var seansen lagt opp slik at vi skulle ha sett det vi kunne skrive om først, og det første gir alltid et sterkt og begeistrende inntrykk slik at vi skulle blitt lit avvæpnet til sesjon to. Imidlertid måtte man snu på rekkefølgen. Det vi kunne skrive om, DS’en, sto i et stappmørkt rom, og uten strøm ble det ingen presentasjon der.

I februar viste vi spionbilder av DS

Hemmelig

Derfor møtte vi først det vi ikke kunne skrive om, og der har Citroën en storselger. Og hvorfor de ikke vil la meg fortelle det, nå som for eksempel Polo lanseres med brasker og brammer, er ikke helt enkelt å forstå.

Men jeg kan i hvert fal fortelle at dashbordet i den ser ganske bra ut, for det er identisk med det vi finner i DS. Bortsett fra at der DS har skinn, har ikke den andre det. Men der DS har knotter, som virkelig er knotter og ikke føles som sjokolade i 40 varmegrader, har også den vi ikke kan skrive om akkurat den samme kvalitetsfølelsen.

Men DS Inside, som er den første i en serie på tre DS-modeller, skal være med på å gjøre Citroën-programmet bredere – eller kanskje heller høyere. For dette skal være premiumbiler som egentlig ikke kan deles inn i konvensjonelle segmenter. Antagelig skulle denne puttes rett inn i B-segmentet, men image (og kanskje pris?) ligger på et litt annet nivå.

Du kan jo selv avgjøre av bildene hva du synes. Selv er jeg ikke frelst. Den fremoverhellende B-stolpen, som ved hjelp av litt optiske tricks slutter halvveis, slik at det ser ut som om taket flyter oppå, trenger jeg antakelig å venne meg til. Og det er sikkert en god ting, for dersom jeg liker en ny design umiddelbart, er den vel i prinsippet død allerede?

I forhold til de konseptene vi har sett (sist i Genève) så har denne modellen også utviklet en alvorlig hudsykdom.

Vi fikk vårt første møte med DS i forkant av Genève-utstillingen

Påkostet

Taket er nå påført et hvitt skinn med et slags rutemønster, et mønster som på en finurlig måte skal gjenta det som egentlig er bakgrunnen for den nye DS-logoen.

Det blir litt mye ArtBasel for meg, spesielt fordi DS-logoen egentlig er tre av de nye Chevronene (vinkeltegnet i Citroën-logoen). Ser du nøye etter, ser du at D’en er en chevron, mens S’en består av to. Det er slike ting man betaler penge for.

Men la meg med en gang føye til at selv om jeg klarer meg lenge uten av vinyltaket blir gjenoppdaget, har interiøret gode finesser. Alt som er blankt, er for eksempel gitt en spesiell overflatebehandling som de kaller black chrome. Denne gir en matt/blank effekt, omtrent som Lamborghinis fantastiske Svart Nemesesis karosserifarge.

Skinnarbeidene innvendig er praktfulle, og setemønsteret er spennende. De ser ut som en mengde puter er festet sammen slik at de gir en effekt et sted midt mellom en Bottega Veneta flettet veske og stållenken på en dyr Rolex..

Du skal få spesifikasjoner og andre viktige og betydningsfulle data med tiden, dette er bare den første reaksjonen etter at den nye produksjons-DS’en endelig er presentert både ut- og innvendig.

Det som er virkelig spennende, er om Citroëns dyktige salgs- og markedsfolk klarer å overbevise sine importører om at dette er spennende og viktig, slik at de klarer å overbevise sine forhandlere om at dette er spennende og viktig, slik at de klarer å overbevise kundene om at dette er spennende og viktig.

Spør du meg, så vil jeg foreløpig nøye meg med å si at den vi ikke kan skrive om er i hvert spennende og viktig.

SE ALLE BILDENE HER

Powered by Labrador CMS