Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg
Skoda Octavia
Foto: Per Morten Merg

Hvorfor kjøre Skoda

Om du er blant dem som fortsatt ler av gamle vitser om det tsjekkiske bilmerket, har du to valg: Stopp å lese nå og fortsett i din uvitenhet - eller les videre.

Publisert


En ukes erfaring med en Skoda Octavia 4x4 1,8 TSI gjorde i hvert fall at latteren satte seg fast i halsen hos undertegnede.

17 år hos Harald A. Møller AS
Det har skjedd MYE med bilene fra Skoda siden Harald A Møller tok ansvaret for importen til Norge i 1992, som en naturlig konsekvens av Volkswagens overtagelse av fabrikken.

Favorit var den første modellen i "nyere tid" som oppnådde noe volum å snakke om i Norge. Men det var først med introduksjonen av Octavia i 1997, at det virkelig ble fart i salget.

Les om jubileet "Octavia 50 år?" HER

I løpet av de 12 årene den har vært i markedet, har nær 24.000 nordmenn valgt en ny Octavia - framfor bestselgere fra mer kjente merker.

"Mye bil for pengene" var fra starten et viktig argument. At det fortsatt er gyldig, er bilen vi her skal omtale, en Octavia 4x4 1,8 TSI, et godt eksempel på.

Hvilken bås?

Octavia er vanskelig å sette i bås. Designen vil neppe få noen innovatørpris, og den byr ikke på løsninger man ikke vil finne i andre biler.

Etter siste innvendige og utvendige ansiktsløftning, oppleves Octavia som en traust, men likevel moderne bil. Det er helt sikkert også slik Skoda vil at vi skal oppfatte bilen - som dermed blir spiselig i alle leire.

Hvorfor denne bilen?

Jakter du på en stasjonsvogn i familiebilklassen, har du mye å velge blant: Toyota Avensis, VW Passat og Ford Monedo topper salgsstatistikken. Kanskje vil du bli overrasket over å finne Skoda Octavia helt oppe på 4. plass, valgt av over 1.500 nybilkjøpere hittil i år.

Octavia i stasjonsvogn-utgave får du fra 216.400 kroner (sedan fra 205.500 kroner) - med en 1,4-liters motor på 80 hk i Classic utstyrsnivå.

Vår testbil med 4x4, 1,8-liters TSI-motor på 160 hk og Elegance utstyr, koster 355.700 kroner. Det er et godt stykke over den rimeligste Octavia-varianten, men den kommer likevel ut med en klar prisfordel målt mot sine merselgende konkurrenter med tilsvarene spesifikasjoner.

Størrelse og plass

Når man skal vurdere bilen, er det lett å bli snusfornuftig. For Octavia er kort og godt en praktisk bil i bruk.

Det er god plass til både fører og passasjerer, som neppe vil klage på beinplassen i baksetet. Med et bagasjerom på 580 liter, er den større enn både Avensis (543 liter) og Mondeo (554 liter), men noe mindre enn Passat (603 liter).

Testbilen, med 4x4, har 16,3 cm bakkeklaring - mot 14,0 for den ordinære stasjonsvognen. Denne forskjellen, som på papiret ikke virker mye, er faktisk merkbar i praksis. Særlig erfarte vi dette på veiene over fjellet - og ikke minst de siste meterne inn til hytteveggen…

Octavia kommer godt ut i konkurrentsammenligninger på alt som kan måles i centimeter eller liter. Men hva med de tingene som ikke lar seg måle like objektivt?

Kvalitetsfølelse

Det ligner på Volkswagen, men er det ikke. Og her snakker vi ikke om at det oppleves dårligere, bare annerledes. Skoda har lagt mye arbeid i interiøret, både med tanke på materialvalg og tilpasning.

Det gir en god, Skoda, kvalitetsfølelse, som ikke ligger noe tilbake for noen av konkurrentene. Bilen virker rett og slett godt skrudd sammen.

Like begeistret er vi ikke for gjennomgangsfargene, sort og helsort, som gir interiøret i vår testbil et unødvendig dystert preg.

Et lite minus gir vi også til setene. Sitteputen kunne gjerne vært lenger og sidestøtten bedre. At setet heller ikke lar seg tilte, gjør det vanskelig å finne en optimal kjørestilling.

Utstyrsnivå Elegance er ikke overdådig, men har det du kan (og bør) forlange av en bil i denne klassen i dag. Instrumentene sitter der du forventer og er både intuitive og enkle å betjene.

Vår testbil hadde ekstrautstyr for drøyt 30.000 kroner på toppen, deriblant Pluspakke, Sportspakke, 16" alufelger, utvidet radio/CD-veksler, Hill Hold og parkeringssensor bak.

Du får neppe igjen alle pengene for dette når bilen en gang selges, men det er verd å vurdere, da det gir bilen et vesentlig mer eksklusivt preg.

Kjøreglede

Muligens var det de gamle fordommene som gjorde det, men vi hadde ikke ventet at "snusfornuftige" Octavia skulle by på noen stor kjøreopplevelse. Der tok vi grundig feil.

Den 1,8-liters store TSI-motoren på 160 hk imponerer stort og passer utmerket til bilen med firehjulstrekk. Bensinmotoren, med et dreiemoment på 250 Nm, er overraskende fleksibel og oppfører seg som en trekkvillig dieselbil på lave turtall, men uten spor av vibrasjon og støy.

Det litt høyere understellet til tross, bilen oppfører seg sivilisert og forutsigbart på vanlig vei - både i lave og høyere hastigheter.

Bør jeg kjøpe en?

Skoda ligger ikke tilbake for noen annen bilprodusent i denne klassen. Etter siste facelift av Octavia gjelder det også design og kvalitetsfølelse.

Med 1,8 TSI-motoren på 160 hk i kombinasjon med 4x4, har du mer enn nok kraft og fremkommelighet til alle sitasjoner i hverdagen - men også det lille ekstra når du vil ha det litt mer moro…

Powered by Labrador CMS