-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny motor for SAAB?
Den nye motoren var det Bård Eker, Königsegg-eier, designer og industrifantom, så mest frem til sist vi snakket sammen. Nå er den her.
Bård Eker, som i det siste har vært sterkt fremme på grunn av sitt engasjement for SAAB, har i flere år snakket om en sensasjonell motor som ”de” skulle komme med.
Hvem ”de” var, og hva slags motor, ble aldri helt klart. Men det ble mer og mer åpenbart at det sensasjonelle først og fremst skulle ligge i øverste motoretasje, på ventiler, ventilutforming, ventilsystemer, eller kanskje simpelthen ingen ventiler i det hele tatt.
Nå vet vi litt mer. Motorspesialister har kunnet følge arbeidet med den såkalte Hedmann-syklusen en stund nå.
Resultater fra en prøvemotor som har vært kjørt på Universitetet i Lund siden 2006, har vært publisert i et SAE dokument, og lisens ble solgt til amerikanske Scuderi Engine Group i 2007. De lanserte sin motor, som altså jobber med en modifisert forbrenningssyklus, for tre måneder siden.
Men mens Cargine Engineering, som det svenske utviklingsselskapet heter, jobbet med Hedmann-syklusen, dukket det opp en rekke spin-off ideer. Tilbakehenting av varmen fra eksos er en, dampkjøling er en annen, en hybrid der lagringsmediet er pneumatisk er en tredje.
Men den mest spennende akkurat nå er pneumatisk ventilstyring. Vi snakker om en vanlig firetaktmotorer, som trenger å slippe inn luft og drivstoff og å sørge for åpninger nok til å få eksosen effektivt ut.
Men vi snakker om ventiler uten en eneste kam i sikte, og der hele styre-enheten tar bare halvparten av den plassen et twin cam oppsett ville trengt, og med 30 prosent mindre masse.
I tillegg har man variabelt løft (mellom 8 og 14 mm på den enheten som er vist), og variable lukketider. Det arbeider med et lufttrykk på 3 til 16 bar, og er meget robust.
I motsetning til et hydraulisk system, er ikke en liten lekkasje noen krise, luft finnes det nok av, slipper det ut noe er det bare å øke trykket.
Det er ennå ikke gitt noen klare indikasjoner på i hvor stort grav forbruket vil bedres ved dette systemet. Sannsynligvis snakker vi ikke om mange prosent, selv om friksjonen i et vanlig ventilsystem er ganske høyt.
Men i den grad pneumatisk ventilstyring har vært brukt i for eksempel Formel 1 (Renault blant andre), har fordelene ligget i hvordan man kan trimme motoren til høyere ytelse.
Flere bilfabrikker tar nå del i disse forsøkene, men Königsegg er ikke nevnt blant disse.
Grunnen til at det allikevel er ganske logisk å mistenke Bård Eker for å ha hatt denne motoren i sine begeistrede tanker, er at sammen med Mads Hedman, BSc i Software Engineering, og mannen bak Hedman-syklusen, Anders Höglund, MScEngPhys med lang fartstid i Volvo Technology, og Jörgen Oldenstedt, sjef for Finnveden som produserer komponenter til tunge dieselmotorer, sitter Christian von Königsegg i styret for Cargine.
Det er vel sannsynlig at han har tatt med seg det han har forstått av denne motorutviklingen og diskutert den med sin nærmeste partner. Og da kan jeg også forstå hvorfor Eker virket så begeistret da han snakket om dette.